Quantcast

Safari-ralli osoitti heti luonteensa, WRC-tähdiltä varoitus: ”Huomenna on luvassa vielä rajumpaa”

Legendaarinen Safari-ralli tarjosi jo perjantain ajopäivän aikana melkoista draamaa.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin neljästä kuljettajasta vain yksi pääsi päivän maaliin saakka. Myös MM-sarjan kärkinimillä riitti ohjelmaa. Hyundain virolaiskuljettaja Ott Tänak kärsi vaihdekeppiviasta jo avauspätkällä. Silti Tänak on kisassa neljäntenä vain 25,3 sekuntia kisaa johtavaa Toyotan Kalle Rovanperää perässä.

– Rallin alussa ajattelimme, että perjantai on kisan helpoin päivä. Nyt kuitenkin on ollut jo tosi vaikeaa, ja olemme menneet ihan äärirajoilla. Melkoista selviytymistä tämä on ollut. Varsinkin viimeinen pätkä oli haastava, kaksi ensimmäistä oikeastaan ihan nautittavia, Tänak summasi Naivashan huoltoparkissa.

– Tällä hetkellä taistelemme enemmän Safari-rallia kuin muita kilpailijoita vastaan. On vain yritettävä välttää ongelmat ja pysyttävä pelissä mukana.

Varsinkin perjantain päättänyt Kedongin yli 30-kilometrinen pätkä laittoi kuljettajaparit ahtaalle.

– Ensimmäiset 20 kilometriä olivat kivikkoa ja oli tosi vaikeaa välttää kaikki kivet. Onneksi onnistuimme välttämään rengasrikot. Jos niitä olisi tullut, ei lentohiekkaosuudella olisi ollut mitään mahdollisuutta. Siellä piti vain pitää kaasu pohjassa, vaikka ei nähnyt yhtään mitään. Muuten olisi jäänyt kiinni. Nyt pitää puhdistaa keuhkot, sillä hengittäminen on vaikeaa, Tänak summasi olosuhteet.

Myös Tänakin tallikaveri Thierry Neuville sai osansa murheista perjantaina. Neuville on rallissa viidentenä 57,5 sekuntia kärkeä perässä.

– Olosuhteet muuttuvat koko ajan. Se tekee hommasta vaikean. Silti olen ollut tyytymätön auton säätöihin jo testipätkältä asti. Varsinkin pomppuisilla osuuksilla ohjattavuus on huono. En pysty ajamaan niin kovaa kuin haluaisin esimerkiksi viime vuoteen verrattuna. Joudun vähän kamppailemaan auton kanssa, Neuville jutteli.

– Teemme huomiseksi joitain muutoksia ja yritämme vain puskea omalla vauhdilla. Yritämme välttää ongelmia, vaikka se ei varmasti ole helppoa. Tänään piti olla helpoin päivä. Huomenna autolle on luvassa vielä rajumpaa kyytiä. Pitää vain yrittää olla tosi fiksu ja säästää autoa.

Kenian MM-rallissa ajetaan lauantaina muhkeat 150 EK-kilometriä. Kisa päättyy sunnuntaina.

Katso alapuolelta kooste perjantaiaamun erikoiskokeista Safari-rallissa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat