Saako Ott Tänakin uusi talli apua sääntömuutoksesta?

Rallin MM-sarjan WRC-tallien testaaminen on entistä rajoitetumpaa kaudella 2023.
Pierre-Louis Loubet
Pierre-Louis Loubet vauhdissa M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jo aiemmin selvisi, että ensi vuonna jokaisella tallilla on käytössään vain 21 testipäivää. Näiden lisäksi tiimeillä on omat testialueensa, jolla ne saavat tehdä testi- ja kehitystyötä ilman rajoituksia.

Ott Tänakin uusi tiimi M-Sport Ford saattaa jopa hyötyä testipäivien vähenemisestä. M-Sport operoi huomattavasti pienemmällä budjetilla kuin Toyotan ja Hyundain tehdastiimit.

– Se on aina hankalaa (pysyä Toyotan ja Hyundain rinnalla). Tekniset säännöt ovat tiukat, joten aina on keinoja olla kilpailukykyinen, koska teknisten rajoitusten vuoksi ei voi tehdä kaikkea liikaa, M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener kertoi Motorsport.comille.

– Testipäivien määrä on kaikilla pienempi ensi vuonna, joten kaikkien pitää olla huolellisempia ja viisaampia siinä, miten testit suoritetaan. Sekin auttaa meitä, brittipomo lisäsi.

Viime kausien aikana M-Sport Ford on testannut huomattavasti vähemmän kuin sen kilpailijatiimit. Talliin ensi kaudeksi pestattu Tänak kertoi hiljattain, että talli on luvannut satsata ensi vuonna myös kehitystyöhön.

Tänakin ja tallin tavoitteena on kuljettajien maailmanmestaruus kaudella 2023. Se vaatii M-Sportilta kovaa ponnistusta koko vuoden ajan.

– Meillä ei välttämättä ole riittävästi budjettia kokeillaksemme jokaista mahdollista vaihtoehtoa. Meidän on vain paiskittava todella kovasti töitä testeissä selvittääksemme, mitä osia käytämme ja mitä emme, Millener sanoi.

Rallin MM-kauden avaava Monte Carlon MM-ralli ajetaan tammikuun puolivälin jälkeen. Konkarikuljettaja Sebastien Loeb ajoi viime talvena Montessa voittoon M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla.

Katso alta kooste viime tammikuussa ajetusta Monte Carlon MM-rallista.

Lue myös nämä