Rovaniemen MM-rallissa pisin kilpailupäivä – näillä pätkillä Rovanperä lähtee jahtaamaan Tänakia

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rovaniemen MM-ralli jatkuu lauantaina kuudella erikoiskokeella. Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee kahteen kertaan ajettavat Mustalammen, Kaihuavaaran ja Siikakämän erikoiskokeet.

Hyundain Ott Tänak starttaa kärkikuljettajana rallin pisimpään päivään. Hänellä on 16,2 sekunnin etumatka tallikaveriinsa Craig Breeniin. Toyotan Kalle Rovanperä lähtee jahtaamaan virolaista 20,4 sekunnin takamatkalta.

Lauantai 27.2.
Lauantain aikataulu

09.08 EK3    Mustalampi 1   24,43 km
10.32 EK4    Kaihuavaara 1  19,91 km
12.08 EK5    Siikakämä 1    27,68 km
14.05 HUOLTO Santasport
15.38 EK6    Mustalampi 2   24,43 km
17.08 EK7    Kaihuavaara 2  19,91 km
18.38 EK8    Siikakämä 2    27,68 km
20.08 HUOLTO Santasport
LAUANTAI YHTEENSÄ          144,04 km

Tunturirallissa on usein ajettu järven jäällä tai muissa paikoissa, missä ei kesäisin voi ajaa. Mustalampi jatkaa tätä perinnettä, sillä erikoiskoe ylittää suon ja kulkee todella pieniä kärrypolkuja pitkin. Se onkin varmasti rallin hitain erikoiskoe. Osa teistä on myös tuttua Jyrhämäjärven ja Mustaselän pätkiltä menneiltä vuosilta.

Mustalammen alku on teknistä ja kapeaa tietä. Viiden kilometrin jälkeen se muuttuu jouheammaksi, mutta seassa on pari salakavalaa tiukkaa mutkaa. Osuudesta saa esimakua tältä videolta SnowRallyRings-rallista vuodelta 2019, aikavälillä 6:22-11:23.

 

Seuraavaksi käännytään pienemmälle metsäautotielle, joka on töyssyistä ja teknistä. Kymmenen kilometrin rajapyykin kohdalla ylitetään suo ja liitytään toiselle metsäautotielle kahden risteyksen kautta. Nämä risteykset voivat pehmetä toiselle ajokerralle. Toinen metsäautotie on edelleen kapea ja töyssyinen, muttei yhtä tekninen kuin edeltäjänsä.

12,2 kilometriä lähdöstä tullaan isommalle nopealle tielle, jota ajetaan kaksi ja puoli kilometriä ennen seuraavaa kapeaa pikkutieosuutta. Aluksi mutkat ovat pitkiä, sitten tie muuttuu alamäessä syheröiseksi kärrypoluksi, ja puut tulevat lähemmäs uraa.

Nämä edellä kuvaillut osuudet voi nähdä videolla niin ikään vuoden 2019 SnowRallyRings-rallista aina 10:33 asti. Ajosuunta tosin on vastakkainen MM-ralliin nähden.

Kärrypolulta kiihdytetään taas täyteen vauhtiin isolla tiellä ennen kääntymistä syheröisille SnowRallyRingsin ajoharjoitusradan teille. Tämä vajaan kolmen kilometrin osuus on aluksi leveää ja koko ajan kääntyilevää, sitten kapeampaa ja kulmikkaampaa.

Kaihuavaara ajettiin viimeksi tähän suuntaan vuonna 2019. Pätkän läntisin osa on jätetty pois tänä vuonna tien huonon kunnon vuoksi. Pätkällä on koko rallista kaikkein selkeimmät nopeat ja hitaat osuudet, mutta niiden väliset erot ovat todella äärimmäisiä. Seuraava video esittelee Kaihuavaaran reitin, mutta MM-rallissa maali on jo n. 10:28 kohdalla.

 

Vaikka Kaihuavaaralla on pituutta 19,91 kilometriä, se on rallin lyhyin erikoiskoe. Tällä vuosituhannella MM-rallin lyhyin erikoiskoe on ollut tätä pidempi vain Korsikalla vuosina 2004 ja 2006. Menneinä vuosikymmeninäkin vastaavia tapauksia on vain kymmenkunta, joten kyseessä on hyvin poikkeuksellinen MM-ralli tämän suureen suhteen.

Pätkä alkaa kiperän kapealla tiellä, joka kääntyy vähän koko ajan. Lyhyt kiihdytys isommalla tiellä johtaa jälleen kapeammalle Kaihuavaaran Rengastielle, joka on kuitenkin huippunopea. Sillä on myös melko jyrkkiä ja pitkiä mäkiä.

13,8 kilometriä lähdöstä viikataan risteyksestä pienelle metsätielle. Se on aluksi teknistä ja töyssyistä, sitten pätkän ensimmäistä tietä muistuttavaa kiperää pientä kääntyilyä, jossa puut ovat aivan tiessä kiinni. 16,3 kilometrin kohdalla tullaan taas leveämmälle ja jouhealle osuudelle. Vielä ennen maalia ajetaan pari tiukkaa mutkaa ja kiihdytetään leveällä tiellä täyteen vauhtiin.

Siikakämä on Tunturirallin klassikko, joka on totuttu näkemään yli 40-kilometrisenä monsterina. Tänä vuonna pätkästä on poistettu ymmärrettävästi huippunopea ison tien osuus, mutta jäljelle on silti jäänyt miltei kolmekymmentä kilometriä metsätietä, joka ei ole myöskään varsinaisesti hidasta! Edellisen kerran Siikakämä ajettiin tähän suuntaan viime vuonna. Oheisella videolla näkyy MM-version reitti alkaen kohdasta 8:29.

 

Siikakämän alkuosuudella rytmi on töksähtelevää. Monen sadan metrin pituisia suoria ja pitkiä kovavauhtisia mutkia maustaa muutama tiukempi kurvi tai ysikymppiristeys siellä täällä. Tie on myös melko pomppuista, ja osa nypyistä saattaa lennättää autoja ilmaan.

15,4 kilometriä lähdöstä käännytään risteyksestä vasemmalle, ylitetään silta ja käännytään heti toisesta risteyksestä oikealle. Tässä kohtaa pätkästä tulee vähäksi aikaa suoraviivaisemman nopea, mutta lopussa on taas syheröisempää.

Katso alta kooste Rovaniemen MM-rallin perjantain tapahtumista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,367603″ ap mute ]

Lue myös nämä