Quantcast

Rovaniemen MM-ralli tarjoaa huikean haasteen WRC-tähdille – ”Se on vain itse koettava, jotta sen voi uskoa todelliseksi”

Rovaniemen MM-ralli
Rovaniemen ympäristössä päästään ajamaan talvisissa olosuhteissa. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan tähdet pääsevät kisaamaan kunnon talviolosuhteissa Rovaniemen ympäristössä.

Rovaniemi isännöi rallin MM-kauden toista osakilpailua helmikuun lopussa. Myöhään maanantai-iltana julkaistuun reittiin kuuluu kymmenen erikoiskoetta, jotka ovat yhteismitaltaan 251 kilometriä.

Lue myös: Rovaniemen MM-rallin reitti julki – pätkät tuttuja Tunturirallista, huoltoalue uuteen paikkaan

Rovaniemelle avautui tilaisuus MM-talvirallin järjestämiseen, kun Ruotsi joutui perumaan oman osakilpailunsa koronan vuoksi. Vuosi sitten Ruotsin rallin pätkillä ei ollut juurikaan lunta tai jäätä, mutta Lapissa kuljettajia odottaa kunnon lumirännit.

– Pakkaslukemat liikkuvat ralliviikon aikana todennäköisesti 6-14 asteen välillä, mutta voivat laskea jopa 20 asteeseen. Myös lunta on paljon, joten olosuhteet ovat talvirallin suhteen täydelliset, Arctic Rally Finlandin apulaiskilpailunjohtaja ja reittivastaava Kari Nuutinen kertoo.

– Erikoiskokeet ovat osittain tuttuja rallin SM-sarjaan kuuluvan Arctic Lapland Rallyn tiimoilta. Jotkut erikoiskokeet tosin ajetaan hieman lyhyempinä, mikä sopii paremmin rallin MM-sarjan formaattiin, ja osassa on vaihdettu ajosuuntaa, jotta lähtökohdat olisivat tasapuolisemmat kaikille kuskeille, Nuutinen jatkaa.

Nuutinen on oikea mies kertomaan, millaisen haasteen historian ensimmäisen Rovaniemen MM-rallin reitti tarjoaa kuljettajille.

Perjantai 26.2.
08.31 Testierikoiskoe: Vennivaara (5,69 km)
15.08 EK1: Sarriojärvi 1 (31,05 km)
18.38 EK2: Sarriojärvi 2 (31,05 km)

Autokunnat suuntaavat kisan avauspäivänä Kemijärven kupeeseen, missä ajetaan Sarriojärven 31-kilometrinen erikoiskoe kahteen kertaan.

Kari Nuutinen: ”Sarriojärvi kulkee napapiirin kauneimpiin kuuluvien maisemien läpi. Erikoiskokeeseen sisältyy jouhevia osuuksia, ja siitä tulee varmasti yksi kuljettajien suosikeista – varsinkin kun toinen kerta ajetaan pimeässä. Sarriojärvi on kisan pisin erikoiskoe, jossa kuljettajilla on vastassaan erittäin kapeita osuuksia sekä lukuisia mutkia ja nyppyjä. Reitin suunnitteluvaiheessa lumipenkkojen korkeus oli metrin luokkaa.”

Lauantai 27.2.
09.08 EK3: Mustalampi 1 (24,43 km)
10.38 EK4: Kaihuavaara 1 (19,91 km)
12.08 EK5: Siikakämä 1 (27,68 km)
14.05 Huoltotauko (30 min)
15.38 EK6: Mustalampi 2 (24,43 km)
17.08 EK7: Kaihuavaara 2 (19,91 km)
18.38 EK8: Siikakämä 2 (27,68 km)

Rovaniemen MM-rallin pisimpänä kilpailupäivänä hyödynnetään lähellä Rovaniemeä sijaitsevan Vanttauskosken ympäristössä liikkuvaa kompaktia reittiä. Mukana on kolme kahdesti ajettavaa erikoiskoetta, joista päivän päättävä pätkä kisataan pimeässä.

Kari Nuutinen: ”Lauantai käynnistyy 24,43-kilometrisellä Mustalammen erikoiskokeella (EK3), joka yhdessä kohtaa kulkee jäätyneen suon yli. Myös kisan kuudentena EK:na ajettava Mustalampi sisältää osia suomalaiskuskien hyvin tuntemasta Jyrhämäjärven erikoiskokeesta. Mustalampi päättyy huikeaan, ajoharjoitteluradan alueella ajettavaan osioon.”

”19,91 kilometriä pitkä Kaihuavaara (EK4/7) on yksi kisan kolmesta, suorana ympäri maailmaa televisioitavasta erikoiskokeesta. Se on erittäin nopea pätkä, jonka varrelta löytyy paljon korkeuseroja ja kapeita osuuksia. 27,68 kilometrin mittainen Siikakämä (EK5/8) on tyypillistä Rovaniemen ympäristön metsäistä tiestöä, mutta se nähdään nyt noin 15 kilometriä lyhyempänä versiona, kuin viime kuun Arctic Lapland Rallyssä.”

Sunnuntai 28.2.
10.08 EK9: Aittajärvi 1 (22,47 km)
13.18 EK10: Aittajärvi 2 (22,47 km) *Power Stage

Kaikkien aikojen ensimmäinen Arctic Rally Finland huipentuu kahteen kertaan ajettavaan Aittajärven erikoiskokeeseen, joka sijaitsee Rovaniemen eteläpuolella. Jälkimmäisellä ajokerralla Aittajärvi on Power Stage -erikoiskoe, jolta on jaossa lisäpisteitä nopeimmille kuljettajille sekä tiimeille valmistajien MM-sarjaan.

Kari Nuutinen: ”Aittajärvi on legendaarinen Lapin rallipätkä, joka kulkee osittain Niemelässä sijaitsevien maatilojen läpi. Sitä on vaikea verrata mihinkään muihin erikoiskokeisiin, ja se on vain itse koettava, jotta sen voi uskoa todelliseksi.”

Katso alta Valtteri Bottaksen ajonäyte tammikuun puolivälissä ajetusta SM-sarjan Arctic Lapland -rallista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,363879″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat