Ensiesiintymisensä rallin MM-sarjassa tekevä Arctic Rally Finland käynnistyy perjantaina. Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee Rovaniemen MM-rallin perjantain pätkät.
Arctic Rally Finland ajetaan korona-ajalle tyypillisessä lyhennetyssä muodossa, jossa ralli alkaa vasta perjantaina aamun testierikoiskokeella sekä kahteen kertaan ajettavalla avauserikoiskokeella.
Perjantai 26.2.
Perjantain aikataulu 08.31 Testierikoiskoe Vennivaara 13.30 Lähtö Santasport 15.08 EK1 Sarriojärvi 1 31,05 km 16.28 Kokoomatauko Kemijärvi 18.38 EK2 Sarriojärvi 2 31,05 km 20.18 HUOLTO Santasport PERJANTAI YHTEENSÄ 62,10 km
Testierikoiskokeena toimiva Vennivaara antaa hyvää esimakua kisan luonteesta, sillä se on kapeahkolla tiellä ajettava vauhdikas erikoiskoe, jossa on jatkuvasti mutkia. Alkuosa on jouhean nopeaa, kun taas keskikohdan soramontulta löytyvän hitaimman mutkan jälkeen testataan huippunopeuksia. Tässä Kalle Rovanperän tyylinäyte vuoden takaa:
Varsinainen kilpailu alkaa iltapäivällä, kun rallin pisin erikoiskoe, 31-kilometrinen Sarriojärvi ajetaan kahdesti. Jälkimmäinen ajokerta alkaa vasta pimeän jo laskeuduttua.
On hieman harvinaisempaa, että MM-rallin ensimmäinen erikoiskoe on yli 30 kilometriä pitkä, etenkin muualla kuin Korsikan rallissa. Viimeisen kymmenen vuoden ajalta muistetaan ainakin Monte Carlo 2018 (Sisteron), Wales 2016 (Myherin) ja 2015 (Hafren) sekä Sardinia 2013 (Monte Lerno) – kaikki melkoisia klassikkopätkiä!
Sarriojärvi ajetaan eri suuntaan kuin tammikuisessa SM-rallissa, kuten lähes kaikki rallin erikoiskokeista. Tähän suuntaan ja tässä muodossa Sarriojärveä on viimeksi ajettu vuoden 2019 Tunturirallissa.
Tämä erikoiskoe on reitin teknisemmästä päästä, vaikka sillä on myös pari nopeaa osuutta. Sen matkan varrelta löytyy myös suurin osa koko kilpailun hypyistä. Tällä videolla näkyy koko pätkä, joskin MM-rallissa maali on pari kilsaa aiemmin.
Sarriojärven alku on kapeahkoa ja pomppuista tietä, jolla on sekä nopeita että teknisiä osuuksia, ja myös isoja nyppyjä. Tämä vuoristoratamainen osuus muistuttaakin eniten Jyväskylän MM-rallia.
10,6 kilometriä lähdöstä käännytään kiperästä alamäkiristeyksestä leveämmälle tielle ja pitkälle suoralle. Seuraava osuus kaksine risteyksineen on syheröisempi, ja lopulta päädytään taas kapealle tielle. 17,7 kilometrin kohdalla on taas huippunopea osuus, jolla on myös isoja nyppylöitä.
Jarrutuspaikka on syytä hakea huolella, sillä 20,2 kilometrin kohdalla käännytään taas pienelle ja tekniselle tielle. Kapean sillan jälkeen kännytään ysikympistä vieläkin haastavammalle tielle, jolla riittää töyssyjä, nyppyjä ja jopa neulansilmämutka.
Sarriojärven ensimmäinen veto alkaa kello 15.08.
Katso alta Rovaniemen MM-rallin ennakko.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,367166″ ap mute ]