Ruotsin EM-ralli kaasuteltiin samalla seudulla, missä aiemmin järjestettiin Ruotsin MM-osakilpailu. Viimeiset vuodet MM-ralli on sen sijaan ajettu Uumajassa. Vaikka Korhosen kilpakumppaneista moni tunsi tiet kuin omat taskunsa, oli suomalaiskuski ensikertalaisena Värmlannissa hyvässä vauhdissa.
Korhonen sijoittui kilpailussa toiseksi jääden voittaja Eyvind Brynildsenista vain 4,9 sekuntia. Keskisuomalaisesta rallipitäjästä Laukaasta kotoisin oleva Korhonen vei lisäksi nimiinsä kisan päättäneen Power Stage -erikoiskokeen.
Korhonen on nyt ajanut kaksi EM-rallia urallaan ja tuloksena on voitto sekä kakkostila.
– Tosi haasteellinen kisa oli. Pitoa oli äärimmäisen vähän. Paikalliset kaverit menivät yllättävän kovaa. Me ei täällä oltu aiemmin ajettu. Ihan sai puskea sen, mitä osasi, Korhonen sanoi Rallit.fille.
– Makeat tiet on täällä. Suomeen verrattuna vähän haastavammat, kun vauhtia on paljon, mutta ei tilaa. Tiet ovat kapeampia. Virhe jos tulee, niin se maksaa paljon. Aika hyvin tultiin koko kisa. Yksi pikku tilanne oli, mutta siinä ei onneksi hajonnut kuin vanne.
Korhonen juhli edellisessä EM-rallissa Unkarissa voittoa. Myös Ruotsissa voitto jäi aikaeron osalta lähelle, mutta itse asiassa voittokamppailu taisi livetä jo perjantaina. Korhonen tuskaili varsinkin aamupäivästä autonsa säätöjen kanssa.
– Vähän oli tuskallista alkukisa, kun ei oikein ajokaan luistanut täydellisesti, mutta eniten tuskailtiin auton kanssa. Oli peräpään pidon kanssa aika suuria ongelmia, Korhonen kertoi.
– Koetettiin kuitenkin tulla, mitä sillä päästiin. Saatiin autoa perjantaina päivähuollossa muutettua ja alkoi toimimaan paremmin. Pikkaisen kärsittiin myös lähtöpaikasta. Lauantaille saatiin parempi lähtöpaikka ja pätkät tulivat muutenkin paremmalla rytmillä.

Korhonen nousi voittonsa ja kakkostilansa myötä EM-sarjan johtoon, vaikka ei ajanutkaan kauden avauksessa Cordobassa. Suomalaiskuskin ohjelmaan kuuluu myös seuraava EM-ralli Puolassa, joka ajetaan niin ikään soralla. Korhonen ajoi Puolassa jo viime vuonna, kun kisa kuului MM-kalenteriin.
Voisiko olla, että myös loppukauden neljä asvalttirallia lyödään Korhosen ohjelmaan EM-sarjassa, jos myös Puolan rallin jälkeen mestaruussauma on olemassa?
– EM-sarjassa ollaan nyt tosiaan johdossa. Puola on seuraava EM-ralli. Totta kai sen jälkeen keskustellaan, olisiko mahdollista ajaa lisää, mutta tämän hetkisellä tiedolla ei ole muita ralleja tulossa kuin nämä sorakisat.