Quantcast

Riku Tahkon mainio ralli päättyi lumihankeen – ”Keskittyminen herpaantui sekunnin murto-osaksi”

Riku Tahkon hieno kisa Arctic Lapland -rallissa päättyi lumihankeen Heinunkierron erikoiskokeella.
Riku Tahko
Riku Tahko. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tahko osallistui SM-kauden avausralliin uudella Hyundai i20 N Rally2 -autolla. Neljännestä sijasta parhaimmillaan kamppaillut Tahko oli lopulta SM1-luokan yhdestoista.

Hyundain uusi Rally2-versio oli jo testeissä osoittautunut edeltäjäänsä nopeammaksi ja kilpailukykyisemmäksi autoksi. Rovaniemellä myös kilpailun alku osoitti, että vauhtia on tullut lisää.  

Perjantain aikana porvoolainen ajoi yhtä lukuun ottamatta kaikille erikoiskokeille viidenneksi nopeimman ajan. Yötauolle mentäessä sijoitus kokonaistilanteessa oli viides ja ero kärkeen alle sekunnin per kilometri. 

– Kilpailu lähti hyvin liikkeelle ja ennakkotestit antoivat olettaakin, että olemme heti paremmassa vauhdissa uuden auton kanssa. Auto tuntuu heti sopivammalta käteen. Aiemmin on ollut hieman vaikeuksia saada heti ensimmäinen erikoiskoe osumaan, mutta nyt sekin osui, Tahko kertasi.

Lauantaina kilpailupäivän avasi kolmen erikoiskokeen lenkki, jolla Tunturiralli alkoi näyttää luonnettaan. Kärjessä ajaneen Jari Huttusen suistuttua hankeen nousi Tahko taistelemaan jo neljännestä sijasta. Kilpailun yhdeksännellä erikoiskokeella Tahko sai kuitenkin itse kokea talvirallin kurjemman puolen.

– Jostain syystä perjantaina ulosajanut Roope Korhonen oli lähtöjärjestyksessä lauantaina meidän edessämme. Heinunkierron erikoiskokeella he olivat ajaneet ulos ja tästä varoitus oli myöhässä, kun tulimme paikalle. Sekunnin murto-osaksi keskittyminen herpaantui ja valuimme myös penkalle samassa mutkassa, Tahko kuvaili.

Lumityöt ottivat puolisen tuntia aikaa ja hyvä sijoitus valui hukkaan. Kilpailun loppuun ajamiseen riitti kuitenkin motivaatiota, sillä jäännöspisteetkin kauden avauksessa jaettiin korotettuna. Loppusijoitus oli SM1-luokan 11:s. 

– Huolimatta sijoituksesta mieli ei ole lainkaan niin maassa kuin vuosi sitten. Nyt tiedetään, että autossa on vauhtia ja se sattuu hyvin käteen. Etenkin puhtailla tieosuuksilla auto on erittäin vertailukelpoinen, Tahko sanoi.

– Auto on myös luotettava, koska yhtään vikaa viikonlopun aikana ei ilmennyt. Seuraavaa rallia ajatellen renkaiden kanssa pitää tehdä kotiläksyt vielä huolellisemmin. 

Rallin SM-sarja jatkuu helmikuun alussa Kuopiossa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat