Riku Tahkolle raju pettymys – ”Koko organisaation käytös oli rimanalitus”

Riku Tahko
Kouvolan SM-rallicross oli Riku Tahkolle iso pettymys.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallicrossin SM-sarjan finaalikilpailu Kouvolassa oli Riku Tahkon osalta varsin vaiherikas. Miehen kärkivauhti ja finaalipaikka vaihtuivat mustaksi lipuksi oudolla tuomiolla.

– Päätimme viedä tiimimme vielä Kouvolan radalle rallicrossin SM-sarjan finaaliin vain viikko EuroRX -kauden päättymisen jälkeen. Tämä oli meille vasta toinen SM-osakilpailu, joten tavoitteena oli tarjota suomalaisille faneille huippumeininkiä ja mitata vauhtia kotimaisella tasolla, Tahko kertoo.

Kisaviikonloppu alkoi perjantaina vapailla harjoituksilla. Tahko teki parhaan ajan 0,3 sekunnin erolla. Lauantaina kisapäivän konsepti on muuten samanlainen kuin kansainvälisissä sarjoissa, mutta alkueriä on neljän sijaan kolme ja jokaisessa ajetaan kolme kierrosta.

– Ensimmäisessä alkuerässä sain kohtuullisen startin, mutta sain pienen osuman takaa ensimmäisessä mutkassa ja melkein pyörähdin. Putosin lähdön jälkeen kolmanneksi ja vaikka tein hyvät ajat toisella ja kolmannella kierroksella, jäi eroksi kärkeen juuri tuo ensimmäisellä kierroksella häviämäni kolme sekuntia. Olin ensimmäisen alkuerän jälkeen kahdeksas.

– Toisessa ja kolmannessa erässä sain vielä paremmat startit ja pääsin selkeästi muita ennen ensimmäiseen mutkaan. Sen jälkeen sain ajaa puhdasta rataa ja lähtövoittojeni jälkeen olin toisen erän kokonaistuloksissa ensimmäinen ja kolmannen erän toinen. Nousin kokonaistilanteessa johtoon ja sain paalupaikan semifinaaleihin, niin kuin olin suunnitellut. Olin tyytyväinen vauhtiimme radalla, sillä olimme nopeimpia kierrosajoissa ja ajaminen tuntui mahtavalta! Joskus muiden edellä ajaessa on vaikea “muistaa ajaa aikaa”, mutta onnistuin painamaan loppuun asti, koska kolmen kierroksen kokonaisaika on se mikä ratkaisee.

Semifinaalissa Tahko joutui odottamaan starttia kauan radan korjaustöiden ja toisen auton varaslähdön takia. Sää lämpeni myös reilusti, minkä takia renkaat kuumenivat paremmin starttiviivalla odotellessa.

– En ehkä säätänyt starttikierroksia tarpeeksi korkealle tai kuumensin liikaa kytkintä ja sain huonon lähdön. Sain auton liikkeelle, mutta toisesta rivistä startannut auto osui autoni kylkeen. Sen jälkeen semifinaali sujui osaltamme hyvin. Olin lopulta toinen vain muutaman metrin Kalliokosken perään, joten olin menossa finaalin toiseen riviin.

Tämän jälkeen kaikki oli politiikkaa.

– Minulle määrättiin musta lippu ja hylkäys startin jälkeisestä tilanteesta ja minun väitettiin osuneen takana tulleeseen autoon tahallaan. Vaikka yritin näyttää autoni sisäkameran kuvasta, että käännyin autosta poispäin, enkä autoon päin, eivät he antaneet minulle mahdollisuutta edes näyttää kuvamateriaalia tuomareille, vaan päätös oli ainoastaan kilpailunjohtajan. Päätöksessä oli monta seikkaa, jotka eivät olleet sääntöjen mukaisia ja koko organisaation käytös oli rimanalitus. Joka tapauksessa olimme ulkona finaaleista.

– On todella suuri pettymys tulla tiputetuksi finaaleista, kun on ollut päivän nopein. Toisaalta olemme todistaneet, että meidän MINI Countryman supercar on nyt valmis taistelemaan voitosta ja olemme onnistuneet viemään kehityksemme korkealle tasolle.
Rallicross-kausi on nyt ohi, mutta meillä on vielä yksi kisa jäljellä, kun auto lähetetään Etelä-Afrikkaan Gymkhana Gridin finaaleihin, jotka ajetaan 18.-19. marraskuuta. Taistelemme siellä todella mielenkiintoisessa kisaformaatissa Volkswagenin ja Fordin tehdastiimejä vastaan, Tahko päättää.

Teksti ja kuva: Riku Tahkon Tiedotus

Lue myös nämä