Riku Tahko. Kuva: Monster Energy

Riku Tahko julkisti suunnitelmansa – rakenteilla uusi ralliauto, tähtäimessä paluu SM-sarjaan

Tykkää uutisesta

Rallicrossissa viime vuodet kilpaillut Riku Tahko on julkistanut suunnitelmansa kahdelle seuraavalle vuodelle.

Tahko jatkaa ensi vuonna kilpailemista Minillä rallicrossin SM-sarjassa. Porvoolainen suunnittelee palaavansa vuonna 2020 täysin rallin pariin ja rallin SM-sarjaan.

Lisäksi Tahko tiimeineen tuo ensi kaudeksi Suomeen täysin uudenlaisen ralliauton, R4-luokan Mini Cooper S -auton, jonka pitäisi valmistua tammikuuksi ajokuntoon.

– Autoa tullaan tarjoamaan aluksi kilpailijoille vuokrakäyttöön. Pyrimme saamaan auton viivalle jo SM O.K. Auto -ralliin Kouvolaan (helmikuussa) SM2-luokassa. Tämä vaatii sen, että saamme autosta hyvät testitulokset tammikuun aikana, porvoolainen Tahko kertoo.

– Auton hienous piilee siinä, että eteenpäin pyrkivät kuljettajat saavat sen avulla pienemmillä kustannuksilla käsityksen siitä, mitä R5-luokan auton ajamisessa vaaditaan. Ensimmäiset rallikoulutuspäivät on jo sovittu helmikuun lopulle, lisää Tahko, joka on käynyt ajamassa R4-testiautolla Ranskassa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kuva: Riku Tahkon tiedotus

Tahko aikoo itse ajaa R4-luokan Minillä rallin SM-sarjan SM2-luokassa kaudella 2020. Edessä on paluu rakkaan lajin pariin.

– Olen aina sanonut kaikille, että olen yhä rallimies. Olen syntynyt rallin pariin, olen ajanut rallia yli kymmenen vuotta ja isäni kilpaili aikoinaan. Se on edelleen intohimoni ja pidän sitä kuningaslajina, Tahko sanoo.

Tahkon vuoden 2020 suunnitelmiin kuuluu myös Suomen MM-ralli.

– Minä, eikä kukaan muukaan osaa sanoa, onko 2020 viimeinen kauteni aktiivikilpailijana. Motivaatio on edelleen huipussaan. Joka tapauksessa ennen lopettamista ajan vielä ainakin kauden rallia. 2020 on myös Suomen MM-rallin 70-vuotisjuhlaralli. Olisi kunnia olla siinä mukana.

Tahko on pistänyt itselleen kovan kilpailutavoitteen kahdelle seuraavalle vuodelle – mitalin sekä rallicrossin että rallin SM-sarjasta.

– Ensi vuosi ei ole helppo rallicrossissa, mutta seuraava vuosi on vielä vaikeampi rallissa. Minun pitää tehdä töitä nuottien kanssa sekä harjoitella ajamista ja yhteistyön tekemistä kartturini kanssa. Uskon pystyväni saavuttamaan tavoitteeni, mutta se ei onnistu ilman harjoittelua, Tahko painottaa.

Keskustele uutisesta:

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Lue myös:

Valtteri Bottas ajaa Tunturirallin WRC-kilpurilla – ”Kokemus on täysin uusi minulle̶... Tammikuun lopulla ajettavassa Ralli SM -sarjan avauskisassa Arctic Lapland Rallyssa nähdään autourheilun todel...
Emil Lindholm uudella ralliautolla SM-sarjaan – ohjelmassa myös kaksi MM-rallia Emil Lindholm kilpailee Volkswagenin uudella Polo GTI R5 -autolla rallin SM-sarjassa kaudella 2019. Lindholmin...
Lievestuoreella odotellaan Volkswagenin uusia ralliautoja – ”Piti tulla kuukausi sitten”... Eero Räikkösen johtama Printsport joutuu vielä tovin odottamaan Volkswagenin uusia Polo GTI R5 -ralliautoja. ...
Rallikonkari Juha Salo vahvisti – ajaa ensi kaudella huippukalustolla Rallin moninkertainen Suomen mestari Juha Salo vaihtaa kalustoa ensi kaudeksi. Salo paljasti maanantaina Fa...
Kalle Markkanen Peugeotilla rallin SM-sarjaan Kalle Markkanen kilpailee tulevalla kaudella Peugeotilla rallin SM-sarjan SM3-luokassa. Markkanen, 19, siirtyi...
Jere Kalliokoski jättää rallicrossin EM-sarjan – ”Kulut ovat karanneet käsistä”... Alahärmäläinen 21-vuotias Jere Kalliokoski kilpailee ensi kaudella kahdessa eri sarjassa Ford Fiestalla. O...
Jari Huttunen ponnahti rallisprinteistä kohti maailman kärkeä – ensimmäinen auto maksoi 1 200 ... Jari Huttusen matka kartingista rallin MM-sarjaan kävi rallisprintin kautta. Kiuruvedeltä kotoisin oleva Hu...
Jani Luhtaniemen rallikausi ei tuonut toivottua tulosta – katseet käännetty jo tulevaan Jani Luhtaniemi kilpaili kaudella 2018 Ralli SM -sarjan SM3-luokassa. Kausi oli 21-vuotiaalle Luhtaniemelle to...

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Tykkäykset