Riku Tahko. Kuva: Monster Energy

Riku Tahko julkisti suunnitelmansa – rakenteilla uusi ralliauto, tähtäimessä paluu SM-sarjaan

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Rallicrossissa viime vuodet kilpaillut Riku Tahko on julkistanut suunnitelmansa kahdelle seuraavalle vuodelle.

Tahko jatkaa ensi vuonna kilpailemista Minillä rallicrossin SM-sarjassa. Porvoolainen suunnittelee palaavansa vuonna 2020 täysin rallin pariin ja rallin SM-sarjaan.

Lisäksi Tahko tiimeineen tuo ensi kaudeksi Suomeen täysin uudenlaisen ralliauton, R4-luokan Mini Cooper S -auton, jonka pitäisi valmistua tammikuuksi ajokuntoon.

– Autoa tullaan tarjoamaan aluksi kilpailijoille vuokrakäyttöön. Pyrimme saamaan auton viivalle jo SM O.K. Auto -ralliin Kouvolaan (helmikuussa) SM2-luokassa. Tämä vaatii sen, että saamme autosta hyvät testitulokset tammikuun aikana, porvoolainen Tahko kertoo.

– Auton hienous piilee siinä, että eteenpäin pyrkivät kuljettajat saavat sen avulla pienemmillä kustannuksilla käsityksen siitä, mitä R5-luokan auton ajamisessa vaaditaan. Ensimmäiset rallikoulutuspäivät on jo sovittu helmikuun lopulle, lisää Tahko, joka on käynyt ajamassa R4-testiautolla Ranskassa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kuva: Riku Tahkon tiedotus

Tahko aikoo itse ajaa R4-luokan Minillä rallin SM-sarjan SM2-luokassa kaudella 2020. Edessä on paluu rakkaan lajin pariin.

– Olen aina sanonut kaikille, että olen yhä rallimies. Olen syntynyt rallin pariin, olen ajanut rallia yli kymmenen vuotta ja isäni kilpaili aikoinaan. Se on edelleen intohimoni ja pidän sitä kuningaslajina, Tahko sanoo.

Tahkon vuoden 2020 suunnitelmiin kuuluu myös Suomen MM-ralli.

– Minä, eikä kukaan muukaan osaa sanoa, onko 2020 viimeinen kauteni aktiivikilpailijana. Motivaatio on edelleen huipussaan. Joka tapauksessa ennen lopettamista ajan vielä ainakin kauden rallia. 2020 on myös Suomen MM-rallin 70-vuotisjuhlaralli. Olisi kunnia olla siinä mukana.

Tahko on pistänyt itselleen kovan kilpailutavoitteen kahdelle seuraavalle vuodelle – mitalin sekä rallicrossin että rallin SM-sarjasta.

– Ensi vuosi ei ole helppo rallicrossissa, mutta seuraava vuosi on vielä vaikeampi rallissa. Minun pitää tehdä töitä nuottien kanssa sekä harjoitella ajamista ja yhteistyön tekemistä kartturini kanssa. Uskon pystyväni saavuttamaan tavoitteeni, mutta se ei onnistu ilman harjoittelua, Tahko painottaa.

Lisää aiheeseen liittyviä tuoreita uutisia:
Jaa uutinen

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja