Ranskalaistiimi hamuaa paluuta rallin MM-sarjan kuninkuusluokkaan – ”Teemme töitä sitä kohti”

Ranskalainen yksityistiimi 2C Competition haluaa tehdä paluun rallin kirkkaimmalle huipulle.
2C Competition
Ranskalainen 2C Competition -tiimi haluaa kilpailla lähitulevaisuudessa Rally1-autolla MM-sarjassa. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vielä kaudella 2021 ranskalaistalli ajatti Hyundain WRC-autoa MM-sarjassa. Oliver Solberg ajoi 2C-tiimin Hyundailla debyyttikisassaan WRC-autolla Lapissa seitsemänneksi. Kertyipä vyölle myös samainen sijoitus Kataloniasta sekä komea viides tila Monzasta.

Kaudeksi 2022 MM-sarjaan tulivat uudet hybriditeknologialla toimivat Rally1-autot, joten Florent Peronnetin johtamalle yksityistiimille ei ollut enää MM-sarjan kovimmalla tasolla kysyntää, koska kalustoa ei yksinkertaisesti ollut. Vuoden 2022 ranskalaistiimi vastasi Ken Blockin Hyundain WRC-auton huollosta Amerikan rallisarjassa.

– Haluaisin todella tulla takaisin MM-sarjaan Rally1-autolla. Se ei kuitenkaan ole minun käsissäni. Unelmoin siitä toki, mutta en voi vaikuttaa asiaan, Peronnet sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Toistaiseksi yksityistiimin on hieman liian vaikeaa vastata hybridiauton toiminnasta. Sitä kohti me kuitenkin teemme kovasti töitä.

Vaikka ARA-rallisarjassa Yhdysvalloissa toiminta on ollut mielekästä, on MM-sarja se foorumi, jossa näkyvyyttä tulee eniten.

– Minulla on vähän selvittämättömiä asioita WRC:ssä. Rakastan kyllä työtämme Hoonigan-tiimin (Blockin talli) kanssa Amerikassa ja haluan jatkaa toimintaamme siellä. Olisi silti hienoa päästä taas mukaan myös MM-sarjaan, Peronnet kertoo.

Solberg sai 2C Competition -tiimissä mukavan startin WRC-uralleen, kun taas ranskalainen Pierre-Louis Loubet oli suurissa vaikeuksissa. Kaudella 2021 Loubet ajoi vain kertaalleen maaliin ilman keskeytystä WRC-autolla, kun korsikalainen oli Virossa seitsemäs.

Loubet vaihtoi vuodeksi 2022 M-Sport Fordille ja onnistui ajamaan itselleen täyden ajo-ohjelman kaudeksi 2023. Loubet on monesti kritisoinut, ettei 2C-tiimin kalustolla yksinkertaisesti voinut ajaa kilpaa tehdastiimejä vastaan.

– Me tiesimme, mitä me saamme vuonna 2021. Kaikki sen tiesivät. Myös Pierre-Louis tiesi, mitkä asetukset saamme autoomme. Me teimme paljon töitä ja testasimme rutkasti, mutta Pierre ei saanut missään vaiheessa oikeaa fiilistä autoon, Peronnet vastaa kritiikkiin.

– Emme tietenkään saaneet samaa autoa, mikä tehdastallilla on. Eivät he missään olosuhteissa antaisi samaa autoa yksityistiimille, se on moottoriurheilun logiikka. Minusta siinä ei ollut mitään epäselvää, Peronnet jatkaa.

Katso alapuolelta viime kesän Suomen MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat