29-vuotias Rossel on ajanut jo monta vuotta vakuuttavia tuloksia WRC2-luokassa varsinkin asvaltilla sekä hitaissa soraralleissa. Vaikka hänellä on vyöllään WRC3-luokan (yksityistallit) mestaruus kaudelta 2021 ja WRC2-luokan pronssi paria vuotta myöhemmin, näyttöpaikat ykköstasolla ovat jääneet odottamaan.
Kauden 2024 jälkeen Rosselin nimi nousi esiin Rally1-paikkojen suhteen, kun kävi ilmi, että maanmies Adrien Fourmaux vaihtaa M-Sport Fordilta Hyundaille. Tunnetusti M-Sport on kuitenkin paksun lompakon omaavien kuljettajien paikka, joten homma jäi jälleen kerran haaveeksi.
– Huhut saivat minut hymyilemään. Ainoa yhteys, mikä minulla heihin oli, että kuinka paljon minun pitäisi laittaa rahaa sisään. Pääsylippu oli 500 000-600 000 euroa ja se kattoi vain osan kaudesta. Sen jälkeen keskustelut kauden 2025 suhteen eivät heidän kanssaan edenneet, Rossel sanoo viitaten M-Sport-huhuihin ranskalaisella Rallye-Sport-sivustolla.
– Toisaalta on hienoa, että minusta puhutaan mahdollisena Rally1-kuskina. Se kertoo, että kykyni on huomattu ja olisi loogista, että nousisin luokkaa ylemmäksi. WRC on kuitenkin aika katastrofaalisessa tilanteessa juuri nyt.
Rossel nostaa esiin vanhan kilpakumppaninsa Andreas Mikkelsenin tilanteen. Norjalainen nousi taas täksi vuodeksi jakamaan kolmatta autoa Hyundain WRC-tallissa, mutta WRC2-luokan tuplamestarin eväät olivat kevyet.
– Paikkoja huipulla on vähän ja se tekee siirtymisestä Rally2-autosta Rally1-autoon todella vaikean. Myös testejä on vähän, mikä ei auta tilannetta. Sen näimme Mikkelsenin kanssa. Hän ei ole tietenkään (Sebastien) Ogier tai (Sebastien) Loeb, mutta silti erittäin hyvä kuski, Rossel tykittää.
– Sen lisäksi WRC2 kasvaa koko ajan ja budjetit ovat siellä kasvaneet. Stellantis-ryhmittymän tilanne sopi minulle täydellisesti ja olen valmis uuteen haasteeseen uusien renkaiden kanssa. Tiedän, että voin yhä kehittyä.
Tulevalla rallikaudella Rosselin kisaohjelma ei juuri poikkea edellisistä. Mies luottaa tuttuun ja turvalliseen.
– Se on aika sama kuin 2024, mutta mukaan tulee Kanariansaaret. Monte Carlo, Kanariansaaret, Portugali, Sardinia ja Kreikka. Sen jälkeen pitää miettiä, että ajammeko Paraguayssa vai Chilessä, Rossel valottaa.
– Haluan ajaa myös Suomessa, sillä jos haluaa olla joskus maailmanmestari, on ajettava parhaiden kanssa siellä. Olen antanut itselleni kolme vuotta aikaa pärjätä siinä rallissa ja toivottavasti näin tulee tapahtumaan. Lisäksi olisi kiva tehdä jotain muuta pientä, kuten nuotitus Ruotsissa.