Todeschini, 28, kilpaili ensimmäistä kertaa urallaan Suomessa ja hän oli niin ikään ensimmäistä kertaa takavetoisen Ford Escortin ratissa. Ranskalaiskuski piti yllättävän kovaa vauhtia läpi viikonlopun ja hänet ehdittiin jo kruunata voittajaksi ennen Jari Huttusta, joka on käynyt näyttämässä taitojaan rallin MM-sarjassa saakka.
Kilpailun jälkeisessä teknisessä tarkastuksessa havaittiin, ettei Todeschinin ajama Ford Escort RS ollut kaikilta osiltaan luokitustodistuksen mukainen. Ranskan sarjassa autossa on käytössä ohjaustehostin sekä taka-akselin watt-tuennan kiinnityksessä ratkaisuja, jotka eivät vastaa kansainvälistä historic-passitusta. Tämän vuoksi Todeschini hylättiin, ja Huttunen nousi historic-rallin viralliseksi voittajaksi.
Todeschini on nyt kertonut oman versionsa hylkäyksen taustoista ranskalaiselle Autohebdo-lehdelle. Todeschinin mukaan Ranskassa Escortissa voi käyttää sähköistä ohjaustehostinta, mutta Lahdessa se ei ollut toiminnassa, koska siitä oli poistettu servomoottori.
– Sen paikka suljettiin levyllä, ja ajattelimme, että se riittäisi vaatimusten täyttämiseksi. Visuaalisesti servomoottorin metallikotelo oli edelleen paikallaan ja siten ohjausakseli ei visuaalisesti vastaa luokituspapereita, Todeschini selvitti.
– Tuomarit vahvistivat, että ohjaustehostinta ei ollut asennettu Escortiimme ja mainitsivat sen tuomariston päätöksessä, mutta sääntöjä sovellettiin tiukan kurinalaisesti ja meidät hylättiin.
Autohebdon jutussa vihjaillaan, että Lahti Historic -rallissa saatettiin soveltaa kaksoisstandardeja, joilla kisan voittajaksi saatiin suomalaiskuljettaja. Todeschinin mukaan Huttusen autossakin oli sääntöjen vastaisia ratkaisuja, joista suomalainen sai vain varoituksen.
– Hänen autonsa etujousituksen ylätuet ovat alumiinisia ja niiden avulla voi säätää pyörien kallistuskulmia, vaikka luokituspapereissa sanotaan, että tuet ovat kumia eikä niitä voi säätää, Todeschini sanoi.
Todeschinia voiton menettäminen ei jäänyt sen pidempään harmittamaan. Hän antoi kovat näytöt ja pääsi nautiskelemaan menosta nopeilla suomalaisilla sorateillä.
Hylkäyksensä jälkeen Todeschini kävi vielä suomalaiskuskin juttusilla.
– Onnittelin Huttusta ja kutsuin hänet kilpailemaan ralliin Ranskaan.
Todeschini on ajanut viime vuosina aktiivisesti rallia kotimaassaan. Kaudella 2023 hän ajoi Ranskan sorarallisarjassa toiseksi Hyundain Rally2 -autolla.