M-Sportin vaiheista rallin MM-sarjassa kertovassa More than machine -dokumenttisarjasta julkaistiin torstaina uusi jakso. Jaksossa päästään kurkistamaan Suomen MM-rallin ja Kreikan MM-rallin kulissien taakse M-Sportin näkökulmasta.
Tuore jakso antaa hyvän kuvan siitä, millaisen paineen alla myös tallin mekaanikot joutuvat varsinkin sitten, jos jotain isompaa sattuu.
M-Sportin kuljettaja Gregoire Munster ajoi rajusti ulos Suomen MM-rallissa. Ulosajo oli todella raju ja Munsterin auto meni täysin romuksi.
Lutakon huoltoparkissa tiimiä kohtasi lohduton näky, kun Munsterin auto tuotiin hinausauton lavetilla takaisin huoltoalueelle. Tiimin väki tiesi, että sillä oli vain neljä tuntia aikaa parsia auto sellaiseen kuntoon, että sillä voitaisiin ajaa vielä kilpaa Suomen MM-rallissa.
Lopulta – kuin ihmeen kaupalla – tiimin mekaanikot onnistuivat tässä tehtävässä. Munsterin Ford Puma oli huoltoparkista poistuessaan lähes virheetön.
– Paras tiimi työssään. En ollut koskaan huolissani, tallipäällikkö Richard Millener naurahti videolla.
Myös Munster oli luonnollisesti hyvin kiitollinen tiimille. Tiimi oli hänen mielestään ansainnut kylmät huurteiset. Vasta kisan jälkeen, tietysti.
– Se oli loistavaa tiimityötä. Aion myös tarjota heille nyt hieman juotavaa, tyytyväinen Munster kehui.
Kyseessä ei suinkaan ollut ensimmäinen kerta, kun M-Sport on venynyt vastaavanlaiseen urotekoon. Vuoden 2015 Meksikon MM-rallissa tuolloin vielä M-Sportilla ajanut Ott Tänak suistui tekojärveen ja auto upposi matalaan veteen. Tuolloinkin aika oli kortilla, mutta niin vain tiimin mekaanikot saivat virolaisen auton siihen kuntoon, että hän pääsi ajamaan rallin loppuun saakka.
Voit katsoa More than Machine-dokumenttisarjan uusimman jakson alla olevasta Youtube-upotuksesta.