Rallitalleilla tulee kova kiire rakentaa vuoden 2022 WRC-hybridi – ”Koronaviruksen jälkeen on edessä ratkaisevat ajat”

Toyota Yaris
Kaudella 2022 myös automallit saattavat muuttua hybriditeknologian myötä. Kuvassa Toyota Yaris WRC vuonna 2019 Saksassa.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan kauden 2022 hybridisääntöihin saatiin vihdoin tällä viikolla viimeinen vahvistus, kun uuden kilpa-auton moottorista ja hybridipaketista saatiin tietoa Kansainvälisen autoliitolta FIA:lta. 

FIA tiedotti tiistaina, että seuraavan sukupolven rallitykkeihin pistetään niin sanottu Global Race Engine -moottori (GRE), joka on käytössä myös nykyisissä WRC-autoissa.

Lue myös: Tommi Mäkinen sai tahtonsa läpi – Toyotan WRC-tiimille ilouutinen

Uuden hybriditeknologian tuleviin Rally1-autoihin toimittaa Compact Dynamics, jonka teknologiaa on aiemmin hyödynnetty muun muassa F1-sarjassa ja Formula E:ssä. DirtFish-sivuston mukaan Compact Dynamics on luvannut hybriditeknologian autoihin tämän vuoden loppuun mennessä. Ensimmäiset WRC-hybriditestit, tai siis Rally1-testit, päästäisiin ajamaan näillä näkymin tammikuussa 2021.

– Meillä on sitten 12 kuukautta aikaa laittaa auto valmiiksi. Se on ihan okei, mutta siinä ajassa pitää tehdä hirveän paljon asioita, M-Sportin tallipomo Richard Millener kertoo DirtFish-sivustolla.

– Ei se kuitenkaan mene ihan niin, että pudotetaan vain hybridiyksikkö sisään, pistetään se kiinni ja lähdetään ajamaan. Uskon, että voimme tehdä noin 40 prosenttia työstä tänä vuonna, joten ensi kaudelle jää aika paljon hommaa, Millener jatkaa.

Tiimit voivat tämän vuoden aikana keskittyä muihin muutoksiin, joita uuden sukupolven WRC-autoihin tulee. Vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin nykyisissä R5-autoissa. Lisäksi autoista poistetaan aktiivinen keskilukko, joustovaraa vähennetään, iskunvaimentimia yksinkertaistetaan ja kilpureiden aerodynamiikkaa parantavien osien määrää vähennetään.

– Hyvä asia on, että päätös on nyt tehty. Nyt kaikki väittely siitä, onko tämä oikein vai väärin, on periaatteessa turhaa. Se voidaan kuitenkin sanoa, että emme tiedä kovin paljon, mikä firma tämä Compact Dynamics on, Toyotan rallitallin tekninen johtaja Tom Fowler sanoo.

– Nyt voimme tehdä jotain ennakoivaa vuotta 2022 varten. Olo on sen jälkeen mukavampi, kun saamme asiat käyttöön muiden käsistä. Silloin voimme itse vaikuttaa asioihin, Fowler jatkaa.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

 

Koronaviruspandemia ei ainakaan helpota tiimien kiirettä valmistella uutta autoa.

– Olen sanonut jo aiemmin, että on tärkeää, että ihmiset tekevät nyt kovasti töitä yhteisen asian eteen. Kun pääsemme koronaviruksen ohi, on sen jälkeen edessä ratkaisevat ajat, jolloin pyöritämme tiimin arkea ja rakennamme samalla uutta autoa, Millener summaa.

– Toisaalta nyt meidän ei tarvitse ainakaan jakaa resursseja. Voimme keskittyä vain uuteen autoon. Siinä mielessä nämä uutiset olivat tärkeitä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat