Rallin MM-sarjan suurin ongelma on se, että pääluokassa on mukana vain kolme tallia. Uusia autonvalmistajia on yritetty hakea mukaan vuosikausia, mutta nykyisilläkään Rally1-säännöillä tehtävässä ei ole onnistuttu.
MM-sarjan ympärillä on pyörinyt villejä huhuja viime aikoina. Uutistoimisto Reuters kertoi hiljattain, että MM-sarjan promootioyhtiö saattaa olla halukas myymään kaupalliset oikeutensa – eli käytännössä koko sarja olisi myynnissä. Promoottori ei ole tätä asiaa kommentoinut.
Lajin sisällä uutinen on kuitenkin aiheuttanut paljonkin keskustelua. Pitäisikö asiasta olla huolissaan?
Rallit.fi esitti kysymyksen M-Sport Fordin tallipäällikölle Richard Millenerille. Brittipomon mukaan huoleen ei ole sen enempää aihetta kuin aiemminkaan.
– Bisnes on bisnestä, Millener kuittasi viileästi.
– Liikemiesten ja sijoittajien tavoitteena on rakentaa omaisuutta, joka kasvattaa arvoaan, ja sitten siirtää se eteenpäin. En oikeastaan tiedä lainkaan yksityiskohtia siitä, kuinka realistista tämä on tai kuinka todellinen uutinen on. Joskus tällainen voi olla hyvä PR-toimintaa, jolla saadaan vauhtia asioihin, Millener naurahti.
Millenerin mukaan omistajanmuutos voisi olla myös positiivinen käännekohta MM-sarjalle.
– Niin kauan kuin lajia suojellaan oikealla tavalla, se on hyvä juttu. Ulkopuolinen sijoitus voi tuoda uusia mahdollisuuksia kehittää asioita nopeammin kuin aiemmin. Katsotaan, mitä tässä tapahtuu, Millener pyöritteli.
– Promoottori on tehnyt paljon viimeisten 18 kuukauden aikana yrittäessään edistää asioita. He ovat hyvällä tiellä. Mutta aina voidaan tehdä enemmän.
Promoottorin lisäksi myös Hyundain tulevaisuudesta on spekuloitu viime aikoina. Hyundai ilmoitti hiljattain, että se on suuntaamassa Genesis-brändillään rata-autoilun WEC-sarjaan. Tätä on pidetty merkkinä siitä, että Hyundai saattaisi vähentää panostustaan rallin MM-sarjaan.
Huhujen mukaan yksityistiimi saattaisi pyörittää Hyundain WRC-toimintaa kaudesta 2026 eteenpäin. Toimintamalli olisi siis sama kuin Fordeja ajattavalla M-Sportilla.
– Mitä olen lukenut huhusta, se olisi kuten me – yksityinen yritys johtaisi tiimiä Hyundain puolesta. Siihen tulee riittävästi investointeja ja resursseja varmistamaan, että tiimi toimii oikein, mutta se tehdään muiden ihmisten toimesta. Mutta se on suuri tehtävä, Millener arvioi.