Nykyisillä Rally1-hybridiautoilla on kilpailtu MM-sarjassa kaudesta 2022 lähtien. Tavoitteena oli, että hybridiuudistus houkuttelisi mukaan uusia autonvalmistajia, mutta halukkaitta ei ole ilmaantunut. MM-sarjan pääluokan mittelöitä on käyty edelleen Hyundain, Toyotan ja M-Sport Fordin kesken.
Tämän vuoden alussa Kansainvälisen autoliiton FIA:n alainen työryhmä pohti keinoja, joilla sarjaan saataisiin lisää kilpailua ja uusia automerkkejä. Työryhmä antoi lopulta omat ehdotuksensa, kuinka sääntöjä voitaisiin muuttaa jo ensi vuodelle. Merkittävin linjaus oli se, että hybridiyksiköt pudotettaisiin pois Rally1-autoista.
Ehdotus ei lopulta mennyt läpi. Pitkän puntaroimisen jälkeen FIA linjasi, että nykyisillä autoilla mennään vuoden 2026 loppuun saakka.
Tarkoituksena on, että vuodelle 2027 tulevat säännöt lyödään lukkoon vielä tämän vuoden aikana. Näin halutaan varmistaa se, että talleilla – myös mahdollisilla uusilla autonvalmistajilla – on riittävästi aikaa kehittää seuraavan sukupolven ralliauto MM-erikoiskokeille.
Tällä hetkellä suunnitelmissa on, että valmistajia ei sidota tietynlaiseen voimanlähteeseen vaan niille annetaan enemmän valinnanvaraa. Näin ollen esimerkiksi hybridiyksiköt eivät ole välttämättömiä.
– Autoteollisuus ei ole vielä täysin selvittänyt, mihin suuntaan se on menossa. Mielestämme paras vaihtoehto on tarjota jotain sellaista, jossa valmistajat voivat tulla mukaan ja heillä on vapaus valita, mitä ne haluavat omaksua. Minusta se on erittäin positiivista, FIA:n urheilupuolen varapuheenjohtaja Robert Reid kertoi Dirtfishille.
– Uskon, että meillä on mielenkiintoisia asioita luvassa vuodelle 2027.
Reid myönsi sen, ettei MM-sarjaan yritetä saada uusia tiimejä kahden seuraavan vuoden aikana. Tähtäin on nyt asetettu vuoteen 2027.
– Kaiken huomion täytyy olla siinä, että saamme säännöt kuntoon vuodelle 2027 ja olemme oikealla tiellä sen suhteen keskittyen tulevaisuuteen.
Näin jälkikäteen on aiheellista kysyä, olivatko Rally1-hybridiautot virheliike. MM-sarja tarpoo edelleen samojen ongelmien keskellä kuin ennen nykyisen sukupolven rallitykkejä.
Reidin mukaan kysymys on vaikea.
– Rally1-luokka on mielestäni valtavan vaikuttava. Se on ehkä teknologisesti monimutkainen ja se vaatii valmistajilta suuren sitoutumisen. Koska valmistajien määrä ei ole kasvanut, voisi sanoa, ettei se välttämättä ole toiminut.
– Sarjan kilpailullisuuden kannalta se on ollut erittäin hyvä. Meillä on kolme valmistajaa, jotka voivat voittaa kolmella eri tyylisellä autolla. Tässä mielessä se on ollut onnistunut, ja se antaa meille hyvän lähtökohdan ja luottamusta kehittää sääntöjä eteenpäin vuodelle 2027, Reid kommentoi.