Japanilaisvalmistaja on pyyhkinyt arkkivihollisellaan Hyundailla lattiaa kauden avauspuoliskolla. Toyota on vienyt kaikki kuusi MM-rallia nimiinsä ja ottanut jo kolmessa kisassa maksimipisteet valmistajien MM-sarjaa ajatellen.
Toyotan etumatka merkkimestaruuskamppailussa on järisyttävät 69 pistettä. Tuon eron kurominen umpeen vaatisi Hyundailta täydellistä kelkan kääntöä jäljellä olevissa kahdeksassa MM-rallissa. Myös kuljettajien puolella Toyotan dominanssi korostuu, kun Elfyn Evansilla, Sebastien Ogierilla ja Kalle Rovanperällä on kolmoisjohto.
Enemmän tai vähemmän rallin MM-sarjan alkukaudesta on tullut mieleen alakoulun liikuntatunnit, jossa toinen osapuoli herkästi valittaa joukkuejakojen olevan epäreilut. Puolustava maailmanmestari Thierry Neuville kokee asian tietyltä osin samalla tavalla.
– Meidän ei pidä unohtaa, että olemme kolmella autolla viittä vastaan. Sardiniassa, kun minä olin ulkona jo perjantaina, niin se olikin äkkiä jo kaksi viittä vastaan. On todella hankalaa, eikä oikein kärsi saada minkäänlaista rengasrikkoa tai muuta takaiskua, Neuville harmittelee.
– Jos joku takaisku tulee, siinä on heti viisi toisen autonvalmistajan kuskia edellä. Se tekee hommasta tosi vaikean meidän osalta, jotta pääsisimme vielä takaisin pisteille ongelmien jälkeen.
Neuvillen sanoissa on perää. Toyotalla on joka kisassa enemmän Rally1-autoja lähtöviivalla, mikä antaa pelivaraa taktiikkapuolella. Toki jos ajaisi joka kisassa kovempaa kuin muut ja pitäisi auton ”ladulla”, ei mitään selityksiä tarvittaisi.
Belgialaistähti ei kuitenkaan nillitä asiasta sen enempää, vaan korostaa, että myös Hyundailla olisi mahdollisuus tuoda lisää autoja mukaan rallin MM-sarjaan, mutta se ei taida olla tällä hetkellä autonvalmistajan prioriteettilistalla kovinkaan korkealla.
– Ei se ole epäreilu tilanne, koska kukaan ei kiellä meitä tuomasta lisää autoja mukaan. Me emme vaan tee niin ja se pitää vain hyväksyä. On kuitenkin selvää, että heillä (Toyota-kuskeilla) on paremmat kortit käsissään, Neuville tähdentää.