Rallin MM-sarjan uutuudella onnistunut debyytti – Pirelli-pomo niin vakuuttunut, että iski pöytään kymppitonnin vedon

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier renkaanvaihtopuuhissa Monacossa. Kuva: Toyota Gazoo Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rengasvalmistaja Pirelli selviytyi kunnialla rallin MM-kauden avanneesta Monte Carlon rallista.

Pirelli palasi täksi kaudeksi MM-sarjan viralliseksi rengastoimittajaksi Michelinin tilalle. Italialaisyhtiön valmistautuminen kauteen 2021 oli haastava, sillä uusien renkaiden testit suoritettiin koronapandemian keskellä.

Monte Carloa varten kehitettyjä renkaita oli tarkoitus testata kattavasti maaliskuussa 2020, mutta sitten korona pisti stopin kaikelle.

– Heinäkuussa pystyimme aloittamaan testit uudestaan, mutta olisi hullua testata Monte-rengasta keskellä kesää. Lopulta meillä oli kolme kuukautta aikaa testata – heinä-, elo- ja syyskuu. Lokakuussa valmistimme renkaat ja marraskuussa olimme valmiita testaamaan niitä. Olimme lopulta valmiita kauden avauskilpailuun, joten voin olla erittäin tyytyväinen, Pirellin rallitoimintojen pomo Terenzio Testoni kertoi DirtFish-sivustolle.

Viime vuonna Montessa hajosi 20 Michelinin rengasta nelivetoautojen alla. Tänä vuonna Montessa meni rikki 21 Pirelliä.

– Mielestäni pääsimme samalle tasolle edeltäjämme kanssa. Voin olla tästäkin tyytyväinen ensimmäisessä kilpailussamme, Testoni sanoi.

Sottozero-talvirenkaiden tuottama pito oli yksi tallien huolenaiheista ennen Montea. Testonin mukaan Pirellillä on keskitytty erityisesti siihen, että nastat pysyvät renkaassa.

– Jos rengas tuottaa hyvän pidon kuivalla asvaltilla, mutta nastat irtoavat, mitä voit tehdä, jos seuraava pätkä on täysin jäässä? Silloin olet pulassa.

– Nastarenkaalla saattaa menettää hieman aikaa kuivalla asvaltilla, mutta voin antaa teille haasteen: etsikää (Monte Carlon rallissa käytetty) rengas, josta puuttuu edes yksi nasta. Jos löydätte sellaisen renkaan, annan teille 10 000 euroa, Testoni iski vedon pöytään.

Testonin mukaan Pirelli on kehittänyt erityisen liiman ja työprosessin, jotka pitävät nastan kiinni pyörässä.

– Juttelin Sebastien Ogierin kanssa rallin jälkeen ja hän kertoi minulle: ”Terenzio, meidän ei olisi tarvinnut ottaa kahta vararengasta mukaan sunnuntaina. Otimme ne, koska luulimme menettävämme nastat, mutta emme menettäneet yhtäkään”.

Pirellin uudet renkaat joutuvat seuraavan kerran koetukseen helmikuun lopussa, kun Rovaniemi isännöi MM-sarjan talviosakilpailua.

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]

Lue myös nämä