Jari-Matti Latvala kertoo rallin MM-sarjan isosta kädenväännöstä: ”Valitettavasti homma venyy”

Jari-Matti Latvala valotti, missä rallin MM-sarjan tulevaisuuden suunnitelmat menevät.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Latvalan mukaan tiimit, Kansainvälinen autoliitto FIA ja MM-sarjan promoottori ovat kokoustaneet asian tiimoilta, mutta mitään päätöksiä ei ole tehty. Tapetilla on kysymys, millä teknologialla MM-sarjassa jatketaan kauden 2024 jälkeen, kun nykyinen luokittelujakso loppuu.

Toyotan tallipomo sekä moni muu rallivaikuttaja on toivonut FIA:lta päätöksiä mahdollisimman pian, sillä mitä pidempään homman kanssa vatuloidaan, sitä epätodennäköisempää on, että joku uusi autonvalmistaja olisi kiinnostunut tulemaan mukaan.

– Keskustelimme asiasta FIA:n ja promoottorin kanssa ja kävimme asioita läpi. Silloin ei saatu mitään ratkaisuja tai virallisia päätöksiä aikaan, Latvala sanoo Rallit.fille.

– Henkilökohtaisesti uskon, tai ainakin epäilen, että tätä hybriditeknologiaa laajennetaan eteenpäin muutamalla vuodella. Luulen, että tällä samalla tekniikalla mennään vuoden 2024 jälkeen myös pari vuotta lisää. Siltä se alkaa näyttää.

Aiemmin Latvala on liputtanut vedyn puolesta rallin tulevaisuuden teknologiana. Toyota esitteli vedyllä toimivan konseptiautonsa Belgian MM-rallissa elokuussa, mutta kokonaisia ralleja vetyautoilla tuskin ihan hetkeen ajetaan.

– Vety on erittäin mielenkiintoinen ja siinä on paljon kapasiteettia, mutta vuosi 2025 tulee sille teknologialle vielä liian aikaisin. Siihen vety ei millään kerkeä. Ongelma on, että matkat, mitä vedyllä voidaan rallia ajaa toistaiseksi, ovat liian pieniä.

Muun muassa Opel on jo kehittänyt täysin sähköisen ralliauton. Sähköä Latvala ei pidä mahdollisuutena MM-sarjaan.

– Jos mietitään, että mennään metsään katsomaan rallia ja sieltä kuuluu suhinaa tai sitten ääni tulee kaiuttimesta, niin ei se vain toimi. Radalla on eri asia, kun tulee kontaktia ja muuta. Silloin on mielenkiintoista seurata, Latvala korostaa.

– Ei rallia lajina voi ajatella ilman ääntä. Se on niin iso ja merkityksellinen asia tässä lajissa. Ilman ääntä tämä laji kuolee. Mitään ei ole lyöty siis lukkoon. Valitettavasti homma venyy kuten vähän kaikki muutkin asiat tuntuvat venyvän.  

Katso alapuolelta Belgian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat