Quantcast

Rallin MM-sarjan tulevaisuus tapetilla, FIA-pomo tunnustaa: ”Tarvitsemme lisää autonvalmistajia”

Rallin MM-sarjan kulisseissa käydään kovaa vääntöä siitä, mihin suuntaan lajin huipputasolla mennään vuodesta 2025 alkaen.
Sebastien Ogier ja Mohammed bin Sulayem
Sebastien Ogier ja Mohammed bin Sulayem keskustelivat Monte Carlon MM-rallissa. Kuva: @World / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Uudet Rally1-hybridiautot tulivat MM-sarjaan viime vuonna. Nykyinen luokittelujakso päättyy vuoden 2024 lopussa ja nyt käydään neuvotteluita siitä, millä teknologialla jatketaan vuonna 2025.

Kansainvälinen autoliitto FIA järjesti Monte Carlon MM-rallin yhteydessä keskustelutilaisuuden rallin MM-sarjan tulevaisuudesta. Ainakin rallin MM-sarjan promoottori on sitä mieltä, että hybridiautoilla jatketaan myös kauden 2024 jälkeen. Päätös pitäisi kuitenkin naulata pian, sillä uusia autonvalmistajia on hankala saada mukana, mikäli valmistautumisaikaa ei ole tarpeeksi.

– Meillä on yhteinen tavoite julkistaa nykyisten teknisten luokittelujen jatko muutaman kuukauden sisään. Haluamme kuitenkin varmuuden, mitä tulee tapahtumaan vuonna 2025. Keskustelut aloitettiin jo viime vuonna Monte Carlossa, MM-rallien tapahtumajohtaja Simon Larkin sanoo Motorsport.comin sivuilla.

– Kyseessä tulee olemaan nykyisten sääntöjen kehittäminen, eikä mikään uusi vallankumous. Kaikki ovat tyytyväisiä hybrideihin. Promoottorina olemme myös erittäin innoissamme siitä faktasta, että olemme ensimmäinen moottoriurheilusarja, joka käyttää kestävän kehityksen metodein tehtyä polttoainetta.

Yksi ongelma nykyisissä säännöissä on talouspuoli. Rally1-hybridiautot maksavat noin miljoona euroa, mikä karsii tehokkaasti kaikki yksityiskuskit lähtöviivalta. Monte Carlossa hybridiautoja oli lähtöluettelossa kymmenen kappaletta ja ensi kuun Ruotsin MM-rallissa vain yhdeksän.

Hybridiautot rallissa eivät myöskään ole tällä hetkellä ehkä se houkuttelevin vaihtoehto autonvalmistajille, sillä pohjimmiltaan kyse on tietenkin uusien autojen markkinoinnista. Stellantis-ryhmään kuuluva Opel on kehittänyt sähköisen ralliauton ja myös Skoda sekä Alpine ovat halukkaita liittymään MM-sarjaan, mikäli säännöt kohtaavat heidän halunsa.

FIA:n presidentti Mohammed bin Sulayem tunnistaa tarpeen saada uusia autonvalmistajia mukaan. FIA-pomon mukaan syytä paniikkiin ei kuitenkaan ole.

– En koe, että ”talomme olisi tulessa”. Minusta meidän tulee käyttää sitä, mitä meillä nyt on, mutta toki kehittää asioita entisestään. Olen varma, että Rally1 on se oikea suunta, bin Sulayem kertoo Autosportin sivuilla.

– Meidän pitää kuunnella kuljettajia, talleja ja lehdistöä. Olen sitä mieltä, että me tarvitsemme lisää autonvalmistajia, ja sitä houkuttelua meidän on jatkettava. Homma kuitenkin toimii myös nykyisillä valmistajilla, jos toiminta on kestävää. Jos kuitenkin haluamme lisää kilpailua, tarvitsemme yhden tai kaksi valmistajaa lisää.

Larkinin mukaan hybrideitä suurempi asia kestävän kehityksen kannalta on MM-sarjaan viime kaudeksi tullut ”sähköbensa”, joka on valmistettu kestävän kehityksen metodein.

– Me peittosimme kaikki siinä asiassa. Formula 1 on tekemässä siitä (sähköbensa) ison diilin kaudeksi 2026. Minusta se kertoo paljon meidän sarjastamme, sillä olemme monin tavoin muita edellä, Larkin huomauttaa.

– Tunnustamme toki, että meidän pitäisi ajaa enemmän hybridillä. Siitä pitäisi tulla isompi osa MM-sarjaa, varsinkin sähkömoottorista.

Tällä hetkellä hybridiä käytetään lähinnä erikoiskokeilla, jossa se tuottaa hetkellisesti noin 150 hevosvoiman lisäboostin Rally1-autoon nostaen kokonaisvoiman yli 500 hevosvoimaan. Sähkömoottorilla Rally1-autot ajavat toistaiseksi vain hyvin lyhyitä matkoja siirtymillä aivan huoltoparkkien tuntumassa.

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat