More than Machine -sarjan kakkosjaksossa palataan huhtikuisen Kroatian MM-rallin tapahtumiin. Tänä vuonna Kroatian asvalttikilpailu oli todella haastava rengasvalintojen suhteen.
Kuljettajat tekevät rengasvalinnat tiimin kanssa perustuen meteorologin ennusteeseen. Tänä vuonna Kroatian rallissa sateen uhka oli lähes jatkuvasti läsnä, mikä tuotti päänvaivaa M-Sportilla niin meteorologille kuin tiimin kuljettajille Adrien Fourmaux’lle ja Gregoire Munsterille.
Tallit eivät tyydy pelkästään omaan dataansa vaan ne hyödyntävät häpeilemättä myös vakoilua. Dokumentin jaksossa näytetään, kuinka Toyotan ja Hyundain edustajat tulevat norkoilemaan M-Sportin pilttuun kulmille.
– Kyllä vain, siellähän katselet, M-Sportin teknikko Malcolm Read toteaa kameralle, kun Toyotan takkiin sonnustautunut mies pyörii brittitiimin telttojen edessä.
– Hyvää päivää! Miten menee? Read huudahtaa Toyotan miehelle.
– Hän katselee, mitkä renkaat laitamme autoihin ja kuinka monta vararengasta on mukana ja kertoo siitä tallilleen. Tuolla on yksi mies Toyotalta ja toinen kaveri työskentelee Hyundailla, joten heitä on kaksi tuolla. Mutta he eivät tiedä, kuka meidän vakoojamme on, Read jatkaa.
M-Sportin insinööri Joe Barnwell palaa omalta vakoilukierrokseltaan ja luettelee ulkomuistista, millaisilla rengasvalinnoilla Hyundain ja Toyotan kuljettajat ovat lähdössä asvalttipätkille.
– Tänakilla viisi pehmeää, Mikkelsenillä viisi pehmeää ja yksi kova. Neuvillella samat.
Väärä rengasvalinta voi maksaa roppakaupalla sekunteja. Sen vuoksi informaatiota pyritään keräämään mahdollisimman paljon kuljettajaparin tueksi.
– Rallissa lopulta vain kuljettaja ja kartanlukija ajavat ja heidän täytyy lähteä niillä renkailla, joihin he ovat tyytyväisiä. Kuljettaja tekee lopullisen valinnan. Ja siinä vaaditaan isoja palleja, Barnwell muotoilee.
Voit katsoa toisen jakson M-Sportin More than Machine -dokumentista alla olevasta Youtube-upotuksesta.