Rallin MM-sarjan tallit merkittävän päätöksen edessä

Hyundai WRC
WRC-autot muuttuvat kauden 2021 jälkeen. Kuva: Helena El Mokni/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa kilpailevat tehdastiimit päättävät ensi viikolla, millaista hybridimoottoria WRC-autoissa käytetään vuodesta 2022 lähtien. Asiasta kertoo Motorsport News -lehti.

Rallin MM-sarjan nykyiset tekniset säännöt ovat voimassa vuoden 2021 loppuun saakka. Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti jo aiemmin tänä vuonna, että vuonna 2022 MM-sarjassa siirrytään hybridiaikakauteen, mutta toistaiseksi teknisistä yksityiskohdista ei ole tarkkaa tietoa.

FIA:n rallipomo Yves Matton kertoi Motorsport Newsille, että tekninen työryhmä päättää ensi viikolla hybriditeknologian toimittajasta.

– Olemme tehneet tutkimuksen yhtiöistä, jotka voisivat toimittaa tarvitsemamme hybriditeknologian. Olemme saaneet palautetta kyseisiltä yhtiöiltä, joita on useita. Nyt autonvalmistajat saavat tutkimuksen päättääkseen, millaista hybridiä käytämme. Virallinen päätös tehdään 1. lokakuuta, Matton sanoi.

Seuraa Rallit.fitä Facebookissa ja tiedät, mistä rallimaailmassa puhutaan!

WRC-tiimit ja autonvalmistajat ovat odottaneet vuoden 2022 sääntöjä pitkään, jotta ne pääsisivät kehittämään uusia WRC-autoja.

– Tekniset säännöt ovat valmiina joulukuun lopussa ja ne julkistetaan saman kuun maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksessa. Tiedän, että joidenkin mielestä emme ole pysyneet aikataulussa, mutta olemme sataprosenttisesti aikataulussa, jonka esittelimme yhdeksän kuukautta sitten, Matton totesi.

Autot muuttuvat uusien sääntöjen myötä, mutta Mattonin mukaan kulut pyritään pitämään nykyisellä tasolla. Ranskalaispomo vahvisti, että muutama uusi autonvalmistaja seuraa rallin MM-sarjassa tapahtuvaa mullistusta.

– Vaikka he seuraavat, se ei tarkoita sitä, että he ovat tulossa mukaan. Uuden valmistajan tuominen MM-sarjaan on pitkä prosessi. Pääasia on se, että tiedämme, etteivät he tule ilman hybridiä, Matton kertoi.

Uusien autojen kehittäminen vaatii rutkasti kehitys- ja testityötä. Tiimejä askarruttaa etenkin se, että nykyiset säännöt rajoittavat testaamisen Euroopan rajojen sisäpuolelle.

– Entäs Meksiko? Emme taida odottaa innolla sitä, että menemme Meksikon kuumuuteen ja korkeaan ilmanalaan vuorille ajamaan 50 kilon akulla ensimmäistä kertaa vasta rallin alussa. Tarvitsemme vielä vastauksia muutamiin kysymyksiin ja tarvitsemme ne nopeasti, kertoi WRC-tiimissä toimiva henkilö, joka ei halunnut nimeään julkisuuteen.

– Tallit tekevät paljon valmisteluja ja tutkimustyötä FIA:lle tässä asiassa, mutta aika kuluu nopeasti. Vuosi 2022 tulee todella nopeasti.

Rallin MM-sarja jatkuu ensi viikolla Walesin osakilpailulla.

Katso alla olevalta videolta, mitä Walesin MM-rallissa on luvassa.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,281723″ ap mute ]

Lue myös nämä

  • Uusimmat