Quantcast

Rallin MM-sarjan tähtikuskeilta tunteikkaat jäähyväiset WRC-autoille – ”Nautinnon määrä on ollut valtaisa”

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan kuljettajat jättivät haikeat jäähyväiset WRC-autoille marraskuussa Monzassa. 

Ensi kaudella MM-sarjassa puhaltavat uudet tuulet, kun WRC-kilpureiden tilalle tulevat hybriditeknologialla toimivat Rally1-autot. Viime vuosina nähdyt WRC-tykit olivat kiistatta sarjan kautta aikain nopeimpia autoja.

– Tunnen oloni etuoikeutetuksi, kun olen saanut olla tämän lajin parissa niin kauan. Olen ajanut monilla autoilla, mutta eniten näillä WRC-autoilla. Ne ovat olleet hienoja ajettavia, mutta myös upeita fanien kannalta, uransa kahdeksannen MM-tittelin Monzassa varmistanut Sebastien Ogier sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Tämä on ollut hienoa aikaa, mutta kuten kaikkialla elämässä, niin nyt myös tässä hommassa aikakausi on loppunut. Uusi aika alkaa, mutta en sanoisi, että tämä on kokonaan WRC-autojen loppu. Tietyllä tavalla uudet autot ovat WRC-autojen uusi evoluutio, eikä mikään täydellinen vallankumous, Ogier jatkaa viitaten varmastikin Rally1-autojen polttomoottoreihin, jotka ovat täsmälleen samat kuin vuonna 2021.

Myös muilla huippukuskeilla tunteet olivat pinnassa Monzan rallin jälkeen monestakin syystä. Taustalla oli varmasti myös hyvästit WRC-autoille.

– Olen aika surullinen, kun ne (WRC-autot) nyt lähtevät. Minulla on ollut fantastisia hetkiä ratin takana näillä autoilla. Ne ovat niin nautinnollisia ajettavia. Alkuun oli paljon skeptisyyttä muun muassa turvallisuuden suhteen, mutta autot ovat osoittautuneet paremmiksi kuin mitkään muut, Ogierin tavoin Toyotalla ajava Elfyn Evans summaa.

– Nautinnon määrä näillä autoilla oli valtaisa, ja uskon, että se pysyy ihmisten mielissä pitkään. Uudet autot ovat myös mielenkiintoisia. Pitää myös muistaa, että WRC-autot kehittyivät huimasti viiden vuoden aikana. Se auto, millä aloitimme vuonna 2017, on tyystin erilainen siihen verrattuna, millä lopetimme Monzassa, Hyundai-kuski Thierry Neuville puolestaan toteaa.

Suomalaista tämän sukupolven WRC-autoilla Teemu Suninen ajoi rutkasti. Yhtä vaille kaikki kisat tulivat M-Sport Fordin ratissa, mutta pääsipä jokelalainen vielä Monzassa kokeilemaan myös Hyundain kalustoa.

– On ollut erityistä ajaa näillä vehkeillä, varsinkin kun ne ovat historian nopeimpia. Oli upeaa päästä ajamaan viimeinen kisa WRC-autolla. Tämän korkeammalle tasolle ne eivät olisi voineet nousta.

Katso alapuolelta Monzan MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat