Akropolis-ralli starttasi torstai-iltana lyhyellä yleisöerikoiskokeella, mutta kunnolla vauhtiin päästään perjantaina, jolloin ajetaan kuuden erikoiskokeen päivä.
MM-sarjaa johtavan Evansin tehtävänä on toimia niin sanottuna aura-autona perjantain pätkillä. Ja oletettavaa on, että walesilaiskuljettaja kärsii ensimmäisestä lähtöpaikastaan, sillä rajut soratiet ovat rutikuivia paahtavan helteen vuoksi.
Evansilla on kuitenkin yksi oljenkorsi.
– Ainoa pelastus saattaa olla pöly, se voisi vähän helpottaa, Evans totesi.
Tällä Evans viittasi autojen nostattamaan hienoon hiekkapölyyn, joka jää leijumaan ilmaan tyynessä säässä. Pöly vaikeuttaa takaa starttaavan menoa, kun näkyvyys heikentyy. Tämä tilanne kävi selväksi jo torstaiaamuna ajetulla testierikoiskokeella.
Pöly ja lähtövälit ovat olleet aiemminkin toistuva puheenaihe Kreikassa. Normaali lähtöväli on kolme minuuttia, jonka aikana pöly ei välttämättä ehdi laskeutumaan tuulettomassa säässä.
Kuljettajat ovat toivoneet Akropolis-rallin järjestäjiltä, että lähtövälit olisivat perjantaiaamuna isommat kuin kolme minuuttia. Tässä Evans poikkeaa kollegoistaan, luonnollisesti, koska hänen edellään ei aja kukaan eikä hänellä ole pölyvaaraa.
– Kahden minuutin lähtövälitkin olisivat ihan hyvä juttu, Evans hekotteli.
– Tarvitsen kaiken mahdollisen avun, Toyota-tähti lisäsi.

Evans on varma, että hän joutuu kuitenkin maksamaan kovan hinnan aura-auton tehtävästään.
– Onhan se rankkaa. Jo testipätkällä huomasi, miten nopeasti olosuhteet muuttuvat. Tilanne on tyypillinen – on kuivaa ja kivikkoista. Ja tie paranee nopeasti.
– Rajuudeltaan tämä on ehkä yksi vaikeimmista Akropolis-ralleista, mitä on nähty. Tulee mieleen entinen Turkin MM-ralli. Ja kuumuus tekee tästä entistä raskaamman. Eli aika helppoa, Evans naurahti.
Evansilla on MM-sarjassa 19 pisteen etumatka tallikaveriinsa Sebastien Ogieriin, jonka kannoilla ovat Kalle Rovanperä ja Ott Tänak. Kreikasta Evans yrittää saalistaa kohtuullisen pistepotin lähtöpaikastaan huolimatta.
– Tietysti haluamme onnistua mahdollisimman hyvin. Toivottavasti olemme nopeampia kuin Sardiniassa, mutta tärkeää olisi päästä myös maaliin. Aivan varmasti jotkut autot kohtaavat ongelmia – täytyy vain toivoa, ettei se satu omalle kohdalle.
– Valitettavasti ei voi vain luottaa siihen, että muut putoavat pois. On ajettava itsekin hyvin. Mutta totta se on – jos selviää ilman ongelmia, tulos voi olla ihan hyvä. Silti täytyy itsekin ajaa kilpaa. Se on tarkkaa tasapainoilua. Jos ajaa taaempana, tällaisella mentaliteetilla voi mennä helpommin, koska lähtöpaikka antaa jo valmiiksi paremmat olosuhteet ja pelivaraa. Mutta jos lähtee kärjestä, on selvästi alakynnessä ja pitää yrittää keksiä jotain, Evans summasi.