Rallin MM-sarjan sääntöön merkittävä muutos

Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti lauantai-iltana, että se on tehnyt muutoksia rallin MM-sarjan hybridisääntöihin.
Hybridiyksikkö
Hybridiyksiköt puhuttivat Ruotsin MM-rallissa. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundai ja Toyota vaativat helmikuun lopulla ajetun Ruotsin MM-rallin jälkeen, että hybridiyksiköstä johtuviin keskeytyksiin pitäisi löytää urheilullisempi ratkaisu.

Hyundai-kuljettaja Ott Tänak joutui kertaalleen keskeyttämään Ruotsissa, koska hybridiyksikön turvajärjestelmä näytti punaista valoa. Toyota-kuljettaja Elfyn Evans keskeytti puolestaan päätöspäivänä, koska turvajärjestelmässä ei palanut mikään valo.

Hybridiyksikköä koskevien sääntöjen mukaan autokunnan on keskeytettävä, mikäli hybridiyksikössä ei pala vihreä valo. Sama sääntö on voimassa jatkossakin, mutta rangaistuksia lievennetään.

Keskeytyksen takia ajamatta jäävistä erikoiskokeista mätkäistään autokunnalle kymmenen minuutin aikasakko per pikataival. Mikäli keskeytys johtuu hybridiyksikön ongelmasta, rangaistus on jatkossa vain kaksi minuuttia erikoiskokeelta.

Muutoksen myötä hybridiyksikön pettäminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että autokunta ei pysty taistelemaan pistesijoista. Esimerkiksi Tänak olisi voinut sijoittua Ruotsissa jopa kuudenneksi, mikäli lievemmät rangaistukset olisivat olleet käytössä.

Tänakilta jäi keskeytyksen vuoksi perjantain kaksi viimeistä erikoiskoetta ajamatta Ruotsissa, mistä hän sai 20 minuuttia aikasakkoa. Lauantaina kisaa jatkanut Tänak sijoittui yleiskilpailussa lopulta 20:nneksi. Jos virolaisen rangaistus olisi ollut 20 minuutin sijaan neljä minuuttia, hän olisi mitä todennäköisimmin ollut kisassa kuudes.

Sääntömuutos ei sen sijaan pelasta autokuntaa, mikäli hybridiyksikkö pettää viimeisenä kilpailupäivänä. Tällöin tuloksena on keskeytys – kuten Evansilla Ruotsissa.

Uusi sääntö on ensimmäisen kerran voimassa seuraavassa MM-rallissa, joka ajetaan kuukauden kuluttua Kroatiassa.

FIA ilmoitti samalla, että Rally1-hybridiautoilla kilpaileville WRC-talleille on myönnetty yksi lisäpäivä testaamiseen. Lisäksi erikoiskokeiden varsilla on jatkossa erillisiä tukipisteitä, joissa hybridiyksikön ongelmasta kärsivä autokunta voi selvittää, mistä viasta on kyse.

Saksalainen Compact Dynamics toimittaa hybridiyksiköt jokaiselle WRC-tallille.

Katso alta kooste Ruotsin MM-rallista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,399892″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat