Rallin MM-sarjan rengasvalmistaja sai paljon sapiskaa, Pirellin rallipomo puolustautui: ”Kuskit olivat kaikkialla muualla kuin tiellä”

Viikko sitten ajetussa Kroatian MM-rallissa renkaat ja niiden kestävyys nousivat suureen rooliin.
Gus Greensmith
Gus Greensmithin tyylinäyte Kroatian MM-rallista. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pirellin märän kelin renkaita meni iso nippu ja esimerkiksi M-Sport Fordin Pierre-Louis Loubet sekä Gus Greensmith joutuivat keskeyttämään, kun renkaat loppuivat ajolenkillä kesken. Rengasrikoista kärsivät myös kisan kärkikaksikko Toyotan Kalle Rovanperä ja Hyundain Ott Tänak.

Kuljettajat kritisoivat renkaita kovin sanoin, mutta Toyotan rallitallin tekninen johtaja Tom Fowler löytää syytä myös kuskeista itsestään.

– Sadekelin rengas on aina hankala juttu, sillä märässä kelissä kuskit ajautuvat entistä enemmän pois tieltä. Sitten kun mennään tieltä pois, tulee tielle enemmän likaa sekä kiviä ja muita murikoita. Niissä on aina isot riskit rengasrikoille, Fowler selittää Dirtfishin sivuilla.

– Sitten pyydetään herkästi lisää kestävyyttä renkaaseen, mutta märän kelin renkaiden on tarkoitus saada pitoa juuri siitä, että se on pehmeämpi. Jos siitä tekee vahvemman, se ei ole enää niin pehmeä, joten aihe on hankala. Näitä renkaita ei käytetä kovin usein, mutta silloin kun käytetään, päästään yleensä myös otsikoihin.

Myös Pirellin rallipuolen päällikkö Terenzio Testoni on puolustautunut kuskein syytöksiä vastaan.

– Meillä oli kahdeksan rengasrikkoa Rally1-autoissa perjantaina, mutta toisaalta myös kahdeksan vannetta meni rikki. Minun laskujeni mukaan puhtaita rengasrikkoja oli koko viikonlopun aikana viisi kappaletta, Testoni sanoo.

– Varsinkin lauantaina märässä kelissä ja huonossa näkyvyydessä kuskit olivat kaikkialla muualla kuin tiellä. Silloin on aika helppo rikkoa renkaan sivuosa, jotka on tehty kumista. Samaan aikaan meni kuitenkin vanteita, jotka ovat tehty metallista. Minusta siinä skenaariossa on aika helppo kärsiä rengasrikko.

Fowler antaa sympatiaa Pirellille kuljettajista poiketen.

– Sadekelin rengas toimii hyvin, kun ollaan asvaltilla. Tässä kyseissä kisassa olosuhteet muistuttivat välillä enemmän sorarallia. Ei tähän kysymykseen taida olla oikeaa vastausta, eikä tämä oli mikään uusi aihe, Fowler toteaa.

Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat