Ensimmäisenä rengasrikon kärsi Hyundai-kuljettaja Esapekka Lappi, joka oli kiinni talvirallin kolmossijassa. Kumi ei mennyt täysin puhki, vaan renkaasta kuoriutui irti koko nastapinta. Ja kun näin pääsi käymään, Lappi ajoi lumipenkkaan, missä aikaa valui hukkaan seitsemän minuuttia.
Myös kisan kärjessä taistelevilta Ott Tänakilta ja Craig Breeniltä hajosivat renkaat samalla tavalla. He eivät kuitenkaan ajaneet ulos Lapin tavoin.
Pirelli otti hajonneet renkaat tarkempiin tutkimuksiin lauantai-iltana. Italialaisvalmistaja lähetti vielä myöhään illan aikana tiedotteen, joka oli sinänsä erikoinen: Pirelli ei suoranaisesti ottanut mitään tapahtuneesta omaan piikkiinsä.
– Tutkimustemme jälkeen ymmärsimme sen, että joissain tapauksissa rengaspaineet olivat huomattavasti matalammat erikoiskokeen maalissa kuin olemme suositelleet. Emme ole koskaan nähneet näin alhaisia rengaspaineita kuin tänään, Pirellin rallitoimintojen pomo Terenzio Testoni kertoi.
Testoni pisti tapahtuneet myös olosuhteiden piikkiin.
– Iltapäivällä tieolosuhteet olivat täysin erilaiset kuin aamun talvisissa olosuhteissa – esiin oli tullut paljon soraa ja karkeaa pintaa, jotka eivät sovi nastarenkaille.
– Tämä tilanne johti Tänakilla hitaaseen rengasrikkoon 14. erikoiskokeella kolme kilometriä lähdön jälkeen. Kovalla vauhdilla ei sinänsä ollut mitään merkitystä – jos sillä olisi ollut, ongelmia olisi ollut myös aamulla, Testoni sanoi.
Tänak syytti lauantai-illan tapahtumista Pirelliä.
– Se on harmillista, että jokin ulkopuolinen juttu ratkaisee nämä asiat, Tänak totesi.
– Olimme onnekkaita, että se tapahtui suoralla eikä nopeassa mutkassa. Silloin olisi voinut käydä pahasti.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vaati puolestaan Pirelliltä toimia.
– Meidän täytyy keskustella asiasta Pirellin kanssa, koska tuollaista ei saisi käydä. Jotain täytyy tehdä tulevaisuutta varten, sillä tämä on turvallisuustekijä, Latvala sanoi.
Katso alta video lauantai-iltapäivän tapahtumista Ruotsin MM-rallissa. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alla.
Ruotsin MM-rallin tilanne EK15/18jälkeen:
1. Ott Tänak Ford 1.54.45,4 2. Craig Breen Hyundai +8,6 3. Thierry Neuville Hyundai +23,7 4. Kalle Rovanperä Toyota +27,5 5. Elfyn Evans Toyota +57,7 6. P-L Loubet Ford +2.28,1 7. Oliver Solberg Skoda +5.55,0 8. O.C. Veiby VW +6.46,6 9. Sami Pajari Skoda +7.08,9 10. Nikolai Grjazin Skoda +7.20,0 11. Esapekka Lappi Hyundai +7.26,4 12. Georg Linnamäe Hyundai +8.02,0 13. Marco Bulacia Skoda +8.25,9 14. Lauri Joona Skoda +8.29,7 15. Lorenzo Bertelli Toyota +8.35,9 16. Teemu Suninen Hyundai +8.39,1 17. Emil Lindholm Skoda +8.51,5
Ruotsin MM-rallin aikataulu (Suomen aikaa):
Torstai 9.2. 10.01 Testierikoiskoe: Håkmark (5,45 km) 20.05 EK1: Umeå Sprint 1 (5,16 km) Perjantai 10.2. 09.30 EK2: Brattby 1 (10,76 km) 10.31 EK3: Sarsjöliden 1 (14,23 km) 12.03 EK4: Botsmark 1 (25,81 km) 14.43 Huoltotauko (30 min) 15.53 EK5: Brattby 2 (10,76 km) 16.54 EK6: Sarsjöliden 2 (14,23 km) 18.26 EK7: Botsmark 2 (25,81 km) 20.05 EK8: Umeå Sprint 2 (5,16 km) Lauantai 11.2. 09.05 EK9: Norrby 1 (12,54 km) 09.56 EK10: Floda 1 (28,25 km) 11.41 EK11: Sävar 1 (17,28 km) 13.35 Huoltotauko (30 min) 15.05 EK12: Norrby 2 (12,54 km) 15.56 EK13: Floda 2 (28,25 km) 17.41 EK14: Sävar 2 (17,28 km) 19.05 EK15: Umeå 1 (10,08 km) Sunnuntai 12.2. 08.05 EK16: Västervik 1 (26,48 km) 09.50 Huoltotauko (15 min) 11.05 EK17: Västervik 2 (26,48 km) 13.18 EK18: Umeå 2 (10,08 km) *Power