Compact Dynamics on toimittanut rallin MM-sarjan WRC-talleille hybridiyksiköt. Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti perjantaina, että hybridiyksiköt poistetaan Rally1-autoista tämän kauden jälkeen.
Hybridiyksiköiden poistamisesta ja niiden pitämisestä on keskusteltu ja väännetty taajaan tämän vuoden aikana. Alkuvuodesta FIA:n perustama WRC-työryhmä ilmoitti, että hybridiyksiköistä kannattaisi luopua jo kauden 2024 jälkeen. Myöhemmin puolestaan ilmoitettiin, että hybridiautoilla jatketaan kauden 2026 loppuun saakka.
Lopullisesti asian ratkaisi se, että hybridien korjauskustannuksille olisi tullut tuntuva lisälasku ensi kaudesta lähtien. WRC-talleista etenkin M-Sport Ford kertoi suoraan, ettei se ole valmis parin miljoonan euron lisäkustannuksiin.
Compact Dynamicsille perjantain uutinen oli kova kolaus.
– Compact Dynamics on pahoillaan FIA:n ja rallin MM-sarjan päätöksestä luopua hybriditeknologiasta, yhtiön toimitusjohtaja Johannes Klötzl kertoi Dirtfishin mukaan.
– Vuonna 2022 aloitimme hybridijärjestelmämme käyttöönoton ja tavoitteena oli edistää kestävien voimansiirtolinjojen kehitystä moottoriurheilussa. Jaamme FIA:n vision tehdä kilpa-autoilusta edullisempaa ja saavutettavampaa sekä ymmärrämme WRC-tiimien taloudelliset huolenaiheet.
Rally1-autoissa hyödynnetään viimeisen kerran hybridiyksiköitä tällä viikolla ajettavassa Japanin MM-rallissa, joka päättää kauden 2024.
– Compact Dynamics on ylpeä ja kiitollinen siitä, että saimme olla osa rallin MM-sarjaa kolmen vuoden ajan. Haluamme kiittää kaikkia osapuolia rakentavasta yhteistyöstä ja toivottaa kaikille WRC-universumin jäsenille menestyksekästä tulevaisuutta, Klötzl sanoi.