Rallin MM-sarjan mullistuksesta iso huoli – mestarilta tyrmistyttävä näkemys

Rallin MM-sarjassa koetaan iso uudistus, kun uudet pääluokan autot tulevat kaudeksi 2027.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti aiemmin tällä viikolla päälinjaukset seuraavan sukupolven ralliautoille. Merkittävin uudistus on se, että pääluokan autoille on määrä asettaa 345 000 euron hintakatto vuodesta 2027 eteenpäin.

Käytännössä pääluokan kilpurit tulevat sekä hinnaltaan että tekniikaltaan todella lähelle nykyisiä Rally2-autoja, joilla kilpaillaan rallin MM-sarjan WRC2-luokassa. Nykyisten Rally1-autojen ja Rally2-kilpureiden välillä on melkoinen ero, mutta jatkossa marginaali ei ole yhtä selkeä.

Tämä aiheuttaa huolta muun muassa hallitsevassa maailmanmestarissa Thierry Neuvillessa. MM-sarjan tähdet ovat nauttineet Rally1-autojen tarjoamasta vauhdista, kun taas FIA haluaa hieman hillitä nopeuksia. Mutta tuleeko seuraavista ralliautoista liiankin hitaita?

– Perusajatus on mielenkiintoinen, mutta olen todella huolissani siitä, että Rally2-autoja käytetään uusina Rally1-autoina, Neuville kertoi Motorsport.comin mukaan.

– Kuinka kansalliset rallisarjat hoidetaan? Rally2-autot tulevat olemaan nopeampia kuin uudet Rally1-autot. Kun starttaa toisena tai kolmantena autona tielle, ja vanhemmat autot lähtevät 45:ntenä, yksityiskuljettaja voi olla nopeampi kuin tehdastiimin kuljettaja, Hyundain belgialaistähti huomautti.

FIA, WRC-promoottori ja MM-sarjan valmistajat kävivät yhdessä neuvotteluja tulevista säännöistä. Myös tiimit ovat ilmaisseet omat huolenaiheensa liittyen hintakattoon, joka on niiden mielestä liian alhainen.

Neuvillea puolestaan risoo se, ettei kuljettajia kuunneltu keskusteluissa.

– Aion lähettää FIA:lle sähköpostia, sillä mielestäni me kuljettajat olemme keskustelleet tästä aiheesta paljon, Neuville totesi.

– Ehdotus on mielenkiintoinen, mutta emme ole tyytyväisiä. Ehdotimme, että yksi kuljettaja otettaisiin mukaan tekniseen työryhmään, mutta he eivät koskaan hyväksyneet kuljettajan lisäämistä ryhmään. Mielestäni meillä olisi ollut paljon kiinnostavia näkemyksiä, mutta niitä ei haluttu kuulla. Siksi äänestimme käytännössä ehdotusta vastaan, vaikka se onkin mielenkiintoinen, mestari lisäsi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat