Latvialainen Sesks kärsi heti rallin ensimmäisellä kunnon erikoiskokeella rengasrikon ja kisa oli siitä lähtien vaikea.
Sesksillä oli tämän jälkeen vaikeuksia löytää enää todellista huippuvauhtia ja lopulta lupaava kuljettaja oli Portugalin MM-rallissa vasta 15:s. Edelle ehtivät molemmat tallikaverit eli Josh McErlean ja Gregoire Munster sekä myös useampi WRC2-luokan kuljettaja.
Latvialainen on tietysti vasta totuttelemassa pääluokkaan, mutta loputtomiin sitä totutteluakaan ei voi tehdä. Sesksin mukaan rengasrikosta lähti liikkeelle negatiivinen kierre, mikä ei oikeastaan missään vaiheessa pysähtynyt.
– Sanoisin, että kaikki meni pieleen siinä rengasrikon myötä. Se jotenkin pudotti meidät heti tavallaan taka-alalle, Sesks sanoi kilpailun jälkeen.
– Ja seuraava erikoiskoe rengasrikon jälkeen oli meille aika erikoinen. Aloimme sen jälkeen muuttaa auton säätöjä ja niin edelleen, ja siitä eteenpäin kaikki meni fiiliksen ja säätöjen kannalta vähän oudoksi, Sesks jatkoi.
Voisi siis sanoa, että Sesksin pasmat menivät hieman sekaisin rengasrikon myötä, eikä hän sen jälkeen pystynyt enää oikaisemaan kurssiaan. Jos latvialainen saisi painaa reset-nappia, ja aloittaa alusta, niin hän tekisi toisenlaisen ratkaisun.
– Nyt kun katsoo taaksepäin, ehkä meidän olisi vain pitänyt säätää jotain pientä ja sopeutua tilanteeseen. Mutta totta kai, kun rengasrikko osuu jo kolmannessa mutkassa ja käytännössä pilaa koko kilpailun heti alkuunsa, niin siitä lähtien meille sattui lisää huonoa tuuria, Sesks pohti.
Sesks koki niin, että hänen kilpailussaan oli silti paljon hyvää. Jotain, mitä voi ottaa mukaan tulevaa ajatellen.
– Jos jättää huonot hetket pois laskuista, olimme tiimikavereiden kanssa samassa vauhdissa. Ensimmäiseksi WRC-kisaksi täällä Portugalissa se oli ihan kohtuullinen suoritus. Ehkä emme osanneet odottaa, että se olisi näin vaikea, hän sanoi.
Sesks, 25, nousi koko rallimaailman tietoisuuteen viime kesän Puolan MM-rallissa. Hän yllätti kaikki ja ajoi Puolassa heti viidenneksi. Suorituksen arvoa nosti se, että kyseessä oli latvialaisen ensimmäinen kilpailu Rally1-autolla. Siitä lähtien Sesksiin on aina kohdistunut isot odotukset, kun hän on hypännyt Rally1-auton rattiin.
– Tämä oli hyvää oppia. Jos tämä olisi helppoa, niin kaikkihan tätä tekisivät, Sesks pamautti.