Rallin MM-sarjan luokkamestaruus voi ratketa vasta kabineteissa – ”Onhan se iso ongelma”

Yohan Rossel
Yohan Rossel Belgian MM-rallissa viime elokuussa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan WRC3-luokan mestaruus saatetaan ratkoa vasta kabineteissa kauden jo päätyttyä.

Ennen ensi viikon Monzan MM-rallia luokan pistekärjessä tasapistein ovat puolalainen Skoda-kuljettaja Kajetan Kajetanowicz sekä ranskalainen Citroen-kuski Yohan Rossel.

Rosselilla on kuitenkin valitus edelleen vireillä kansainvälisen autoliitto FIA:n päätöksestä hylätä mies syyskuun Kreikan MM-rallin jälkeen. Rosselin Citroen C3 Rally2 -kilpurin etupään runkorakenne oli liian painava. Luokitteluun verrattuna painoa oli 100 grammaa liikaa.

Ranskalaiskuskia kuultiin tilanteessa tämän viikon tiistaina, mutta päätöksessä voi rallisivusto Dirtfishin mukaan kestää. Rossel voi toki ratkoa edelleen mestaruutensa ajamalla Monzassa, mutta pahimmillaan homma ratkeaa vasta FIA:n päätöksen jälkeen, joka voi siis venyä yli Monzan MM-rallin.

– Onhan se iso ongelma. Voi olla, että Monzan jälkeen emme vielä tiedä, kuka on mestari. Olemme kuitenkin promootioyhtiön ja FIA:n edustajien kanssa yrittäneet painostaa oikeusistuinta tekemään päätöksen ennen Monzan rallin alkua, Rosselin edustaman Sainteloc-tiimin päällikkö Vincent Ducher toteaa Dirtfishille.

Jos Kajetanowicz lyö Rosselin Monzassa ja ranskalaisen rangaistus pysyy voimassa, on puolalainen mestari. Jos taas Rosselin valitus menee läpi, on ranskalainen mestari, kävi Monzassa miten tahansa. Syynä on se, että WRC3-luokan loppupisteisiin lasketaan vain viisi parasta tulosta seitsemästä rallista.

– Uskon, että he peruvat hylkäyksen ja antavan sen sijaan raha- tai aikasakon. On kuitenkin mahdotonta sanoa mitään varmaksi. Heillä menee 10-15 päivää päätöksen tekemiseen, Ducher summaa.

Jos Ducherin ennustuksissa on perää, Rossel ottaisi mieluiten aikasakon. Jo minuutin aikasakko tiputtaisi Rosselin Kajetanowiczin ja Chris Ingramin taakse kolmanneksi, jolloin Kreikan rallin tulos ei mahtuisi viiden pahaan kisan joukkoon.

Ducher ihmettelee edelleen, miten runkorakenne todettiin liian painavaksi. Tiimi tosin sai myös Sardiniassa kesäkuussa samasta hommasta sakot.

– Kreikan rallin runkorakenne tarkistettiin Sardiniassa ja siellä se todettiin lailliseksi. Sen jälkeen on toki voinut tapahtua mitä vaan, mutta se on varmaa, että me emme ole muuttaneet rakennetta, Ducher korostaa.

– Tämä onkin iso neuvottelutilanne lakimiesten kanssa, että miten osa punnitaan ja mikä laki on voimassa. Onko se Ranskan laki? Sveitsin laki vai Kreikan laki? Keskustelua riittää. Minusta on älytöntä hylätä kuljettaja osan takia, joka painaa 90 grammaa liikaa. Se ei ole yhtään mitään.

Katso alapuolelta Kreikan MM-rallin parhaat palat WRC3-luokan osalta.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,387487″ ap mute]

Lue myös nämä