Sesks ajoi tänä kesänä Puolan ja Latvian MM-ralleissa M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla. Puolassa hän haki Pumaan tuntumaa ilman hybridiyksikköä, mutta sijoittui silti komeasti viidenneksi.
Kotikilpailussaan Latviassa Sesks oli vielä paremmassa vauhdissa hydridiyksikön kanssa ja taisteli sensaatiomaisesti palkintosijasta viimeiseen erikoiskokeeseen saakka. Tekninen vika pudotti latvialaisen lopulta kolmostilalta seitsemänneksi.
Sesks pääsi tekemään Rally1-debyyttinsä MM-sarjan promootioyhtiön ja M-Sportin tuella. Viime aikoina on huhuiltu, että Sesks saisi itselleen Rally1-kaluston vielä yhteen MM-ralliin loppukauden aikana.
Nyt on varmistunut, että Sesks palaa Ford Puma Rally1 -auton puikkoihin Chilen MM-rallissa. Projektia tukeva WRC-promoottori tiedotti asiasta tiistaina.
Lue myös: Kommentti: Huhut vievät rallikomeettaa kovaan testiin – toivottavasti se myös toteutuu
Chilessä Sesksin autoa ei ole varustettu hybridiyksiköllä.
– Olemme äärimmäisen kiitollisia mahdollisuudesta päästä jälleen ajamaan Rally1-autolla vain pari kuukautta edellisen rallimme jälkeen. Tämä on ollut uskomaton seikkailu tähän saakka, ja ajokokemus tulee koko ajan paremmaksi, Sesks iloitsee.
– Kilpaileminen Chilessä Rally1-autolla on mahtavaa, joten haluan antaa isot kiitokset WRC-promoottorille ja M-Sportille heidän tuestaan ja yhteistyöstä.
Chilessä Sesks kohtaa täysin toisenlaisen haasteen. Sesks tunsi entuudestaan hyvin sekä Puolan että Latvian rallit, sillä hänellä oli kyseisiltä erikoiskokeilta kokemusta EM-sarjan puolelta. Chilen sorakisassa hänellä on edessään pelkästään uusia erikoiskokeita.
Lisäksi Chilen ralli ei ole lähellekään yhtä vauhdikas kuin Puolan ja Latvian osakilpailut. Sesks tunnetaan nimenomaan nopeiden sorakisojen erikoismiehenä.
– Siitä tulee vaativaa, mutta me pidämme haasteista. Olemme jälleen altavastaajia, kun ajamme ilman hybridiyksikköä rallissa, jota emme tunne. Mutta uskon, että olemme valmiina, Sesks sanoo.
Chilen MM-ralli ajetaan 26.-29. syyskuuta.