Rallin MM-sarjan kuskit älähtivät – nyt puhuu Jari-Matti Latvala

Toyotan WRC-talli ja sen päällikkö Jari-Matti Latvala antavat tukensa rallin MM-sarjan tähdille.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan kuljettajia ja kartanlukijoita edustava yhdistys (WoRDA) julkaisi maanantaina lausunnon, jossa se ilmaisi huolensa liittyen Kansainvälisen autoliiton FIA:n tiukkoihin linjauksiin koskien kielenkäyttöä ja kiroilua.

Lue lausunto kokonaisuudessaan!

Yhdistys kertoi kannanotossaan, että rangaistukset pienistä ja tahattomista kielenkäytön lipsahduksista ovat nousseet kohtuuttomalle tasolle. Hyundai-kuljettaja Adrien Fourmaux sai Ruotsin MM-rallin päätteeksi 10 000 euron sakon, kun hän väritti lausuntoaan yhdellä kirosanalla maalihaastattelussa.

Rallin MM-sarjan tähdet ovat maanantaina jakaneet vasta perustetun WoRDAn julkilausumaa sosiaalisessa mediassa. Pian tämän jälkeen myös Toyotan WRC-tiimi jakoi tallipäällikkö Latvalan lausunnon asiaan liittyen.

– Tallina seisomme kuljettajiemme ja kartanlukijoidemme tukena ja tuemme heidän etujaan tässä asiassa, Latvala sanoi.

– Toivomme vahvasti FIAn ja WoRDAn välillä rakentavaa vuoropuhelua, joka johtaisi positiiviseen ratkaisuun ja entistä parempaan MM-sarjaan.

Entisenä huippukuljettajana Latvala tietää hyvin, kuinka kuumina tunteet voivat käydä heti erikoiskokeen maalissa, missä kuljettajien pitää antaa haastattelu suoraan tv-lähetykseen. Kirosanoja on kuultu kuljettajilta lukuisia kertoja vuosien saatossa, mutta harvemmin niillä on pyritty loukkaamaan ketään.

Latvala kertoi jo ennen Fourmaux’n tapausta mielipiteensä FIA:n tiukentuneisiin linjauksiin.

– Olemme ainoa laji, missä pystytään antamaan haastattelu suorana, kun kaikki tunteet ovat pinnassa. Se on meidän lajimme rikkaus, Latvala sanoi Rallit.fille.

– Eihän ketään voi ruveta valmistamaan siihen, ettei hän voi antaa tunteiden tulla spontaanisti läpi. Siitä voi jollain tapaa muistuttaa etukäteen, mutta ketään ei voi kontrolloida tuollaisessa tilanteessa, Latvala jyrähti.

Latvalan mukaan toimintatapoja pitää muuttaa radikaalisti, jos FIA aikoo pitää kiinni linjauksestaan.

– Jos sitä halutaan, sitten täytyy vain kerta kaikkiaan lopettaa suorat haastattelut pätkien maalissa. Sitten ne täytyy siirtää siirtymälle viiden minuutin päähän, ja annetaan kuljettajille se aika rauhoittua, Latvala totesi.

Kuljettajista esimerkiksi Kalle Rovanperä on usein viljellyt englanninkielistä sanaa shit, kun hän on kuvaillut tielle noussutta likaa tai arvioinut omaa ajosuoritustaan.

Latvala ei näe tällaisessa kielenkäytössä mitään isompaa ongelmaa.

– Se kuuluu tähän elämään. Meille kaikille tulee välillä vaikeita hetkiä. Täytyy muistaa, että se ei ole tahallista kiroilua – se on eri asia, jos se on tarkoituksenmukaista kiroilua ja turhaa kielenkäyttöä.

– Yleensä silloin on ollut vaikeaa tai tullut joku ongelma, kun kirosana tulee. Pitäisi muistaa pitää maalaisjärki tässä elämässä, jos silloin tällöin kuuluu yksi ruma sana, Latvala tähdensi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat