Marraskuussa Japanissa päättynyt kausi nosti viimein Hyundain Thierry Neuvillen kuljettajien maailmanmestariksi. Mestaruus oli belgialaiselle hänen uransa ensimmäinen.
Neuville oli kauteensa luonnollisesti tyytyväinen, mutta ei antanut itselleen kuitenkaan täyttä kymppiä.
– Se ei ollut täydellinen, mutta se oli hyvä, Neuville kommentoi kauttaan Dirtfishille.
– Sitä (arvosanaa) on vaikea sanoa. Antaisin ehkä itselleni yhdeksikön, Neuville jatkoi.
Dirtfish ehdotti Neuvillella tämän jälkeen arvosanaksi yhdeksän ja puoli.
– Joo, olen samaa mieltä, Neuville antoi hyväksynnän.
Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul oli huomattavasti kriittisempi omaa suoritustaan kohtaan ja antoi itselleen arvosanaksi vain 7,5.
– Kymppi se ei ole. Ei tietenkään, Abiteboul naurahti.
– Thierry saavutti tavoitteensa ja me autoimme häntä saavuttamaan tavoitteensa. Mutta ajattelen niin, että voimme tehdä paljon enemmän tiiminä. Voimme tehdä paljon paremmin ja siksi arvosanani on 7,5, Abiteboul perusteli.
Sebastien Ogier oli myös hyvin kriittinen omiin suorituksiinsa. Ogier näytti vielä Suomen MM-rallin jälkeen olevan vahva kanditaatti voittamaan kuljettajien mestaruuden, mutta sitten hän teki kolmessa kilpailussa putkeen ison virheen ja Japanin päätöskilpailuun mennessä ranskalainen oli jo menettänyt mahdollisuutensa uransa yhdeksänteen mestaruuteen. Japanissakin voitto karkasi virheeseen.
– En ole ollut täydellinen. Rakastaisin olla sitä, mutta eihän kukaan ole, Ogier sanoi.
– Jahtaan edelleen sitä, mutta mielestäni on monta syytä olla ihan tyytyväinen kauteeni. Ajoin seitsemän palkintosijaa kymmenen rallin aikana, eikä se ole huono ollenkaan. Pistekeskiarvomme oli varmasti paras, Ogier pohti.
Ogier halusi kuitenkin korostaa, ettei häntä lopulta jäänyt kaivelemaan mikään.
– Olen melko tyytyväinen siihen, miten suoritukseni parani vuoden loppua kohden, mutta en ollut täydellinen niissä kilpailuissa. Olisi pitänyt olla täydellinen, jos olisin halunnut taistella mestaruudesta ajaessani osittaista kisakalenteria, joten en kadu sitä, Ogier sanoi.
Lopulta Ogier päätyi antamaan itselleen arvosanaksi seiskan.
– Sehän on sama kuin palkintosijojeni määrä, ranskalaismestari naurahti.
– Nautin ajamisesta, ja tilanne oli hieman paradoksaalinen: minulla oli niin hauskaa autossa noissa neljässä rallissa, mutta en voittanut yhtäkään niistä. Joskus asiat menevät näin, Ogier lisäsi.
Toyotalla ensi kaudella täyden ajava Sami Pajari onnistui mainiosti. Hän voitti WRC2-luokan mestaruuden ja näytti suuren potentiaalinsa niissä kilpailuissa, missä hän pääsi ajamaan Toyotan Rally1 -autolla.
– Se olisi varmasti joku ysi, Pajari antoi arvosanan itselleen.
– Annan itselleni vahvan yhdeksikön. Toki se riippuu siitä, millainen pisteytysjärjestelmä maassasi on käytössä, Pajari jatkoi.
Pajarilta kysyttiin tämän jälkeen, miksi hän ei antanut itselleen täyttä kymppiä. Lähtökohdat huomioiden siihenkin olisi ollut perusteet olemassa. Pajari ajoi nimittäin niin vakuuttavasti, että Toyota päätti antaa hänelle mahdollisuuden ajaa ensi kaudella täyden sarjan MM-sarjan pääluokassa. Lahtelaisen vastaus kertoo paljon hänen kunnianhimostaan.
– Aina on varaa parantaa, suomalainen ilmoitti tiukasti.
Siihen Pajarille tarjoutuu ensi kaudella mahdollisuus. Rallin MM-sarjan uusi kausi käynnistyy tammikuussa Monte Carlosta.