FIA:n urheilukoodiston liitteeseen kirjattu sääntö nousi otsikoihin etenkin Ruotsin MM-rallin yhteydessä. Hyundain Adrien Fourmaux’lle mätkäistiin 10 000 euron sakko, koska ranskalainen lausui kirosanan englanniksi viimeisen erikoiskokeen maalissa.
Fourmaux’n tapauksen jälkeen rallin MM-sarjan kuljettajat nousivat barrikadeille ja perustivat oman kuljettajayhdistyksen, WoRDAn. Maaliskuussa ajetussa Kenian Safari-rallissa kuljettajat jättivät käytännössä kokonaan antamatta kommentit erikoiskokeiden maalihaastatteluissa protestina tiukalle säännöille.
Kenian jälkeen kuljettajayhdistys ja FIA keskustelivat asioista ja pääsivät yhteisymmärrykseen siitä, että pätkien maalihaastatteluissa hetken huumassa lausutut yksittäiset kirosanat eivät ole rangaistavia, mikäli ne eivät loukkaa ketään.
Nyt FIA on ilmoittanut, että urheilukoodistoon on tehty lisää muokkauksia. Käytännössä kiroilusta langetettavia rangaistuksia lievennetään.
Perusrangaistuksen enimmäismäärä laskee 10 000 eurosta puoleen eli 5 000 euroon. Lisäksi tuomaristolla on mahdollisuus jättää rangaistus kokonaan antamatta, jos kyseessä on kuljettajan tai tiimin ensimmäinen rikkomus.
– Entisenä rallikuljettajana tiedän omasta kokemuksesta, millaisia tunteita kilpailun aikana käydään läpi, FIA:n puheenjohtaja Mohammed bin Sulayem sanoi.
Jatkossa haastattelutilanteet jaetaan kontrolloituihin ja ei-kontrolloituihin ympäristöihin. Esimerkiksi lehdistötilaisuudet luokitellaan kontrolloiduiksi, kun taas spontaanit kommentit erikoiskokeen jälkeen kuuluvat ei-kontrolloituun ympäristöön. Kiroilua ei sallita kontrolloidussa tilanteessa annetuissa haastatteluissa.
Lieventävät asianhaarat huomioidaan jatkossakin, ja niiden arviointiin on lisätty ohjeistusta oikeudenmukaisuuden ja johdonmukaisuuden varmistamiseksi. Rasistiset ja syrjivät kommentit pysyvät tiukasti kiellettyinä.
Kisajärjestäjien tai muiden vastaavien tahojen loukkauksesta seuraa puolestaan jatkossa urheilullisia rangaistuksia sakkojen sijaan.
– FIA:n nyt ilmoittamat parannukset liitteeseen B varmistavat, että voimme edelleen vaalia parasta urheiluhenkeä moottoriurheilussa ja antaa tuomaristolle selkeät ohjeet toimia tilanteissa, joissa joku voi vahingoittaa lajin mainetta. FIA tulee aina sitoutumaan siihen, että moottoriurheilu on avoin ja saavutettavissa koko urheiluperheellemme, bin Sulayem kertoi.