Rallin MM-sarjan kapinasta uutta tietoa

Rallin MM-sarjan tähdet ottivat kovat konstit käyttöön viime viikonloppuna ajetussa Safari-rallissa.
Thierry Neuville
Thierry Neuville vauhdissa Safari-rallissa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kuljettajilta ei juurikaan kuultu Keniassa haastatteluita erikoiskokeiden jälkeen. Näin WRC-tähdet ilmaisivat tyytymättömyytensä Kansainvälisen autoliiton FIA:n nykyiseen linjaukseen.

Niin sanottu kiroilusaaga sai alkunsa Ruotsin MM-rallissa, jonka päätteeksi Hyundai-kuljettaja Adrien Fourmaux lausui yksittäisen kirosanan maalihaastattelussa. Voimasanalla ranskalainen korosti pettymystään omaan suoritukseensa. Tuomariston mukaan se ei ollut suotavaa ja mätkäisi Fourmaux’lle 10 000 euron sakon maksettavaksi.

Pian Ruotsin MM-rallin jälkeen kuljettajat perustivat oman yhdistyksensä, WoRDAn, joka lähetti FIA:lle avoimen kirjeen. Lausunnossa korostettiin kuljettajien ilmaisunvapautta etenkin pätkähaastatteluissa, jotka annetaan heti suorituksen jälkeen. Kuljettajayhdistyksenä toiveena oli päästä vuoropuheluun FIA:n ja liiton puheenjohtajan Mohammed bin Sulayemin kanssa mahdollisimman pian.

FIA ei kuitenkaan lähtenyt keskustelemaan asiasta ennen Safari-rallia. Tämän takia kuljettajat päättivät sulkea suunsa Keniassa.

Nyt vaikuttaa siltä, että osapuolet ovat viimein päässeet keskusteluyhteyteen. Autosport uutisoi, että FIA halusi keskustella asioista seuraavaksi ajettavan Kanariansaarten MM-rallin yhteydessä, mutta WoRDAn aloitteesta kokous saadaan järjestetyksi jo tällä viikolla.

Kokouksessa pyritään löytämään ratkaisu sille, ettei kuljettajien tarvitse pelätä sakkoja antaessaan pätkähaastatteluita valtavassa adrenaliiniryöpyssä. Kuljettajayhdistystä edustava Julien Ingrassia luottaa, että ratkaisu löytyy ennen huhtikuun lopulla ajettavaa Kanarian MM-osakilpailua.

– Uskon, että lopulta kaikki osapuolet voivat olla tyytyväisiä. Viikon lopulla meillä on tapaaminen, ja seuraavaan osakilpailuun on vielä hyvin aikaa hienosäätää sopimusta ja yhteisiä toimintatapoja, Ingrassia kertoi Autosportille.

– Kannanottomme ovat jälleen hyvin selkeitä. Olemme samaa mieltä säännön kanssa, jonka mukaan pitää käyttäytyä asiallisesti ja kohteliaasti, mutta emme hyväksy sitä, miten sitä sovelletaan. Ralli on ainutlaatuinen laji. Jalkapallo ja rugby muistuttavat toisiaan, mutta maailmassa on vain yksi rallin kaltainen urheilumuoto – ja nyt tarvitsemme hieman muokkausta. Nyt alamme työstää tätä asiaa, kartanlukijana kahdeksan maailmanmestaruutta voittanut Ingrassia korosti.

Julien Ingrassia ja Sebastien Ogier
Julien Ingrassia (oik.) haastatteli entistä aisapariaan Sebastien Ogier Kroatian MM-rallissa vuonna 2024. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Ingrassian mukaan erikoiskokeiden jälkeiset haastattelut ovat uniikki ja olennainen osa rallin MM-sarjaa.

– Olen varsin luottavainen, että löydämme pian ratkaisun. Hyvä asia tässä on se, että ihmiset haluavat kuulla kuljettajien tunteita. Fanit haluavat nähdä hikeä, verta, kyyneleitä, hymyjä, ilmeitä ja aitoa tunnetta. Tämä on yksi tärkeä näkökulma, joka liiton tulisi ottaa huomioon. Se on paras väylä tavoittaa yleisö, rakentaa tarinoita ja välittää tunnetta.

Kielenkäyttöön liittyvät sakot ovat puhuttaneet myös formula ykkösten puolella. Autosportin mukaan FIA on ilmoittanut kuljettajille, että jatkossa se hyväksyy tiimiradiokeskusteluissa voimasanojenkin käytön hetken huumassa – kunhan niillä ei loukata ketään.

Virallisissa haastatteluissa kiroileminen katsotaan kuitenkin sääntörikkomukseksi.

Mikäli rallin MM-sarjan puolelle saadaan viilattua samanlainen linjaus, yksittäiset kirosanat erikoiskokeiden maalihaastatteluissa eivät välttämättä johtaisi enää sakkoihin.

Lue myös nämä

  • Uusimmat