MM-sarjan promootioyhtiö julkisti kesäkuun alussa ajetun Sardinian MM-rallin yhteydessä, että se on päässyt Saudi-Arabian kanssa sopimukseen rallin MM-sarjan osakilpailun järjestämisestä.
Diili on jättimäinen, peräti kymmenvuotinen. Koskaan aiemmin promoottori ei ole tehnyt yhtä pitkää sopimusta kisajärjestäjän kanssa. Kyseessä on myös erittäin rahakas sopimus, jonka arvo mitataan vähintäänkin kymmenissä miljoonissa euroissa.
Saudi-Arabian ottaminen mukaan on aiheuttanut pöyristystä joidenkin fanien keskuudessa ja myös lajin sisällä. Maan ihmisoikeustilanne on ollut tapetilla, ja lisäksi maa on harjoittanut viime vuosina niin sanottua urheilupesua kiillottaakseen julkikuvaansa.
Rallin MM-sarjan promootioyhtiön tapahtumajohtaja Simon Larkin puolustelee Saudi-Arabian mukaantuloa BlackBook Motorsport -sivuston haastattelussa.
– Uskon, että luomme siellä jotain erityistä. Vääjäämättä sanotaan, että menemme sinne vain rahan takia. Tosiasia on se, että olen viettänyt siellä paljon aikaa tarkastelemassa teitä ja ympäristöä, jossa pääsemme kilpailemaan, Larkin sanoo.
Historian ensimmäinen Saudi-Arabian MM-ralli ajetaan marraskuussa 2025 kauden päätöskisana.
– Tiedän, että Saudi-Arabiassa luomme kolme erilaista rallia yhdessä paketissa. Ensimmäisenä päivänä ajetaan uskomattomilla vuoristoteillä – se, joka rakensi ne tiet korkeajännitekaapeleiden huoltoa varten, on tunnustamaton rallikuski, Larkin kuvailee.
– Toisena päivänä suuntaamme Jeddan ulkopuolelle alueelle, jossa on tuhansia neliökilometrejä mustaa vulkaanista kiveä. Kolmantena päivänä ajamme ikään kuin dyynien halki – ajamme muokatuilla teillä, mutta maallikon silmissä se näyttää aavikkorallilta.
Larkinin mukaan Saudi-Arabian ralliin on suunnitteilla myös pimeässä ajettava erikoiskoe.
– Aivan kuten teemme Ruotsissakin: autot ajavat lisävalojen kanssa, mutta voimme tehdä sen aavikkomaisemissa. Uskon, että pystymme näyttämään erilaisia piirteitä Saudi-Arabiasta.