Rallin MM-sarjan pääluokka menee uusiksi vuonna 2027. Nykyiset Rally1-autot poistuvat silloin käytöstä ja tilalle tulevat uudet WRC27-luokituksen kilpurit.
FIA esitteli viime vuoden lopulla linjaukset uusille autoille. WRC27-autoille asetettiin 345 000 euron hintakatto ja tekniikaltaan ne tulevat lähemmäksi nykyisiä Rally2-autoja. Tavoitteena on saada pääluokkaan autonvalmistajien virallisten tehdastiimien lisäksi myös yksityistiimejä, joilla on mahdollisuus rakentaa auto itse.
FIA kertoi aiemmin, että uudet säännöt on määrä lyödä lukkoon elokuun loppuun mennessä. MM-sarjan nykyiset valmistajat haluaisivat saada säännöt tietoonsa mahdollisimman pian, sillä auton rakentamiseen on vain rajallisesti aikaa.
WRC-komissio piti torstaina kokouksen, jossa keskusteltiin tulevista säännöistä.
– Työstämämme tarkennukset WRC27-teknisiin sääntöihin mahdollistavat sen, että voimme viestiä entistä tarkemmin tulevina kuukausina tästä uudesta ja jännittävästä aikakaudesta, jonka suuntaviivat määriteltiin viime vuoden lopussa, komission puheenjohtaja Pernilla Solberg sanoi.
FIA:n tiedotteen mukaan merkittävin sääntöihin tehty päivitys koskee auton korirakennetta.
– Siihen sisältyvät vaatimukset kestävistä materiaaleista, homologointikriteerit sekä sisätilojen määrittely ja muoto. Tietty vapaus näiden sisätilojen ympärillä antaa valmistajille ja muille rakentajille poikkeuksellisen paljon liikkumavaraa suunnittelussa. Tämä on WRC27-projektin keskeinen piirre, jonka tavoitteena on houkutella mukaan sekä tehdasvalmistajia että pienempiä rakentajia, tiedotteessa todetaan.
Alustatutkimukset ja törmäystestien simulaatiot ovat jo käynnissä. FIA:n mukaan ensimmäiset fyysiset törmäystestit on määrä suorittaa heinä- ja elokuussa 2025.
Sääntöihin tehtyjä tarkennuksia viimeistellään parhaillaan ja ne esitetään komissiolle hyväksyttäväksi ennen lopullista hyväksyntää FIA:n maailman moottoriurheiluneuvostossa kesäkuussa.
– Olemme saaneet vahvan alun MM-rallikaudelle 2025, ja kisojen välissä työryhmissä on tehty yhtä vahvaa työtä, jotta olemme päässeet eteenpäin keskeisissä sääntöihin ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa, Solberg kertoi.
Lisäksi FIA:n tekninen osasto antoi päivityksen tarjouskilpailusta, jossa valitaan yksittäinen kestävän polttoaineen toimittaja rallin MM-sarjaan kaudelle 2026–2028. Tällä hetkellä komissio analysoi tarjousdokumentteja, ja kesäkuussa lopullinen ehdotus viedään hyväksyttäväksi maailman moottoriurheiluneuvostoon.
Ranskalaisyhtiö TotalEnergies aloitti MM-sarjan polttoainetoimittajana huhtikuun lopulla ajetussa Kanariansaarten MM-rallissa ja hoitaa pestiä kauden loppuun saakka. TotalEnergies sai diilin, kun saksalaisfirma P1 Fuels ajautui selvitystilaan talvella.
Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu ajetaan ensi viikolla Portugalissa.