MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan nykyisillä Rally1-kilpureilla vielä ensi kaudella. Mutta vuonna 2027 pääluokan autot menevät uusiksi, kun voimaan tulevat niin sanotut WRC27-säännöt.
Rally1-autot jäävät historiaan uusien teknisten sääntöjen myötä. Seuraavan sukupolven menopelit perustuvat tekniikaltaan nykyisiin Rally2-autoihin. Pääluokan autoissa on jatkossakin putkirunko, mutta esimerkiksi moottorina on Rally2-autoista tuttu voimanlähde.
Uusilla säännöillä ja halvemmilla autoilla on tarkoitus houkutella pääluokkaan uusia valmistajia ja tiimejä. Nykyään huipputasolla on vain kaksi todellista tehdastiimiä, Toyota ja Hyundai, kun taas M-Sport saa Fordilta lähinnä teknistä tukea.
Toyota on nykyisistä WRC-tiimeistä ainoa, joka on virallisesti kertonut suunnittelevansa jo täyttä päätä WRC27-sääntöjen mukaista autoa. Hyundaihin sen sijaan kohdistuu suuria kysymysmerkkejä, sillä tiimin tulevaisuus on muutenkin vaakalaudalla, vaikkakin se on vahvistanut olevansa mukana vielä ensi vuonna.
Tämän vuoden maailmanmestaruudesta taistelevan Sebastien Ogierin kartanlukija Vincent Landais ei ole vakuuttunut MM-sarjan isosta uudistuksesta. Landais’n mukaan on vaikea nähdä, mihin suuntaan ralliin MM-sarja on menossa.
-Pitäisikö tehdä halvempia autoja? En tiedä, onko se hyvä idea, mutta säännöt tulivat vähän liian myöhään, ja minusta vaikuttaa siltä, ettei kovinkaan moni (valmistaja) ole valmis, Landais kertoi ranskalaiselle Rallye-Sport-sivustolle.

Landais’n mukaan hälyttävää on se, ettei Toyotan lisäksi ole ilmaantunut vielä yhtäkään muuta valmistajaa, joka olisi vahvistanut kehittävänsä autoa vuodelle 2027.
– Olen selvästi huolissani. En meidän (Toyota) puolestamme, sillä emme ole jäljessä – päinvastoin – vaan kilpailun ja vastuksen puolesta sarjassa. Mitä tapahtuu, jos Toyota on ainoa valmistaja tässä kategoriassa? Landais lausui ääneen ison uhkakuvan.
Landais sanoi, että tulevia autoja ja niiden suorituskykyä on vaikea kuvitella.
– Olen ensimmäinen myöntämään, että Rally2-autot ovat vähemmän vaikuttavia katsottavia. Mutta en ollut vastaan ajatusta siirtää kaikki tähän kategoriaan, jotta huipputasolla olisi ehkä 30 autoa viivalla. Tavoite on, että olisi kunnon taistelu, sillä sitä kaikki rakastavat, Landais sanoi.
Ogier ja Landais johtavat tämän kauden MM-sarjaa, kun kolme osakilpailua on ajamatta. Seuraava osakilpailu on ohjelmassa kahden viikon kuluttua Keski-Euroopassa.















