Rallin MM-sarjan kilpailuformaatista on käyty keskusteluja tämän vuoden aikana. Näillä näkymin kisoihin ei tehdä suurta mullistusta ensi kaudeksi – eli rallit polkaistaan yleensä käyntiin torstaisin, ja maaliin saavutaan sunnuntaina.
Kenian Safari-rallissa on ajettu viime vuosina enemmän kilometrejä kuin muissa osakilpailuissa. Ensi vuosi ei tee poikkeusta, sillä erikoiskoekilometrejä on todennäköisesti entistä enemmän taitettavana raastavassa kisassa.
– Emme halua erikseen sprintti- ja kestävyyskisoja tai erilaisia kilpailutyyppejä. Kilpailuille annetaan hieman enemmän vapautta, MM-sarjan promootioyhtiön tapahtumajohtaja Simon Larkin selvittää.
– Tiedän esimerkiksi, että Keniassa ajetaan ensi vuonna yli 350 kilometriä. Siinä on paljon kilometrejä, mikä on mahtavaa.
Safari-rallin formaattia muokataan hieman tämän vuoden kisasta, jossa ajettiin yhteensä 367,76 ek-kilometriä.
– Torstaina Nairobista palatessa ajetaan yleisöerikoiskokeen lisäksi myös toinen erikoiskoe, Larkin paljastaa.
Tämän vuoden Sardinian MM-ralli ajettiin muista poikkeavalla formaatilla, sillä testierikoiskoe oli ohjelmassa torstain sijaan vasta perjantaiaamuna ja kisa käynnistyi iltapäivällä. Kisassa ajettiin 48 tunnin aikana kaikkiaan 16 erikoiskoetta, joille kertyi yhteismittaa 266 kilometriä.
Ensi kesänä Välimeren saarella nähdään samankaltainen ralli.
– Italia suunnittelee jälleen uudistettua formaattia, kuten tänä vuonna. Se oli jännittävä kisa, hieman tiiviimpi, mutta erittäin hyvä. Näemme siis joitakin hieman erilaisia kisoja, mutta emme mitään mullistavaa, Larkin sanoo.
Rallin MM-kausi 2025 käynnistyy ikonisella Monte Carlon osakilpailulla tammikuun loppupuolella.