WRC-komissio kokoontui tällä viikolla videopalaverin merkeissä. Kokouksessa käsiteltiin muun muassa rallin MM-sarjan tulevaisuutta.
Merkittävin aihe oli se, että rallin MM-sarjan urheilutyöryhmä harkitsee WRC4-luokan perustamista Rally4-luokituksen etuvetoisille autoille. Nykyään rallin MM-sarjassa on neljä luokkaa: WRC (Rally1-autoille), WRC2 (Rally2) ja WRC3 (Rally3) jokaisessa osakilpailussa sekä JWRC-junioriluokka (Rally3) valikoiduissa kisoissa.
Edellisen kerran etuvetoisille oli oma mestaruusluokkansa MM-sarjassa kaudella 2021. Tuolloin Sami Pajari voitti JWRC-junioriluokan mestaruuden Ford Fiesta Rally4 -autolla.
MM-sarjan juniorimestaruudesta ehdittiin ajaa etuvetoisilla autoilla 20 vuoden ajan eli 2001-2021. Vuodesta 2022 lähtien junioriluokan mestaruudesta on ajettu Fordin nelivetoisilla Rally3-luokituksen autoilla.
Tämän lisäksi urheilutyöryhmä käsittelee JWRC-junioriluokan yhteistyökumppanin valintakriteerejä ja vaihtoehtoja vuodesta 2026 eteenpäin. Kaudesta 2017 lähtien juniorimestaruudesta on voinut kilpailla vain M-Sportin rakentamilla Fordeilla.
Nykyään myös Renault’lta löytyy kilpailukykyinen Rally3-auto, joka teki debyyttinsä vuonna 2023. Ranskalaisvalmistajan Clio Rally3 -autolla ei ole kuitenkaan voinut ajaa JWRC-mestaruudesta.
WRC-komission kokouksessa linjattiin myös se, että vuoden 2026 säännöt pyritään luonnostelemaan valmiiksi syyskuuhun mennessä. Näin säännöt voitaisiin esittää Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailman moottoriurheiluneuvostolle lokakuun kokouksessa.
WRC-komissio käsitteli kokouksessaan myös MM-rallien aikataulua. Kaudella 2026 pyritään ottamaan käyttöön toimintamalli, jonka tavoitteena on parantaa kilpailijoiden työ- ja lepoajan tasapainoa kisaviikonloppujen aikana.