Pistesysteemi pistettiin kokonaan uusiksi täksi vuodeksi. Nykyään lauantai-iltana on jaossa isot ehdolliset pisteet, jotka kuljettajat saavat pitää, jos he pääsevät kisan maaliin saakka sunnuntaina. Ehdollisia pisteitä jaetaan yleiskilpailun tilanteen kymmenelle parhaalle systeemillä 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1.
Sunnuntaina pisteitä on tarjolla lisää. Supersunnuntain päiväkohtaisten tulosten perusteella pisteitä lohkeaa seitsemälle nopeimmalle (7-6-5-4-3-2-1). Lisäksi Power Stagelta jaetaan pisteitä entiseen tyyliin viidelle parhaalle (5-4-3-2-1).
Kisaviikonlopun maksimipotti on pysynyt 30 pisteessä, mutta uudessa järjestelmässä on pari erikoisuutta. Kilpailun lopputulosten perusteella ei jaeta enää pistettäkään, ja lisäksi systeemi mahdollistaa sen, ettei rallin voittaja välttämättä saa viikonlopulta isointa pistepottia.
Näin kävi ensimmäisen kerran jo Ruotsin MM-rallissa, jossa kisan kakkonen Elfyn Evans sai peräti viisi pistettä enemmän kuin voiton ottanut Esapekka Lappi.
Ei siis ihme, että systeemiä kohti on lauottu kovaakin kritiikkiä. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoikin Rallit.fille jo Suomen MM-rallin jälkeen, että pistelaskusysteemiä muutetaan ensi vuodeksi.
Nyt asian on vahvistanut myös Kansainvälisen autoliiton alla toimivan WRC-komission puheenjohtaja Pernilla Solberg. Pöydällä on useampikin vaihtoehto.
– Meillä on tällä hetkellä neljä ehdotusta, erilaisia järjestelmiä, joita tutkimme nähdäksemme, miltä kukin järjestelmä näyttäisi, jos se otettaisiin nyt käyttöön, Solberg selvitti Motorsport.comille.
– Haluamme nyt varmistaa, että kaikki ovat samaa mieltä ja ymmärtävät. Sitten asiasta äänestetään myöhemmin tänä vuonna, Solberg lisäsi.
Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu ajetaan kahden viikon kuluttua Chilessä.