MM-ralleihin muutos – formula ykkösistä ei kuitenkaan oteta mallia: ”Meille ei tule sellaista”

Rallin MM-sarjaan on tulossa ensi kaudelle iso muutos.
Adrien Fourmaux
Adrien Fourmaux vauhdissa Safari-rallissa keväällä 2024. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

MM-sarjassa ajetaan ensi kaudella joukko kilpailuja, jotka ajetaan täysin erilaisella formaatilla kuin mihin viime vuosina on totuttu.

Ideana on tuoda vaihtelua MM-sarjaan ja monipuolistaa kilpailuja.

– Kyllä, ensi vuonna ajamme pari kilpailua hieman erilaisella formaatilla, WRC-promoottorin tapahtumajohtaja Simon Larkin vahvisti.

– Tiedän jo tässä vaiheessa yhden kilpailun, joka ajetaan todennäköisesti vähän pidempänä versiona. Tiedän myös, että yksi kilpailu ajetaan vähän tiiviimmällä formaatilla, Larkin paljasti.

Larkin ei maininnut kilpailuja nimeltä, mutta voisi kuvitella, että esimerkiksi Kenian Safari-ralli voitaisiin ajaa ensi kaudella niin sanottuna kestävyyskilpailuna.

Malli on tuttu muun muassa formula ykkösten puolelta, missä on jo useamman vuoden ajan ajettu tavallisten kilpailujen rinnalla osa kilpailuista niin sanottuina sprinttiviikonloppuina. Ennen varsinaista kisaa ajettu sprintti on määrittänyt sunnuntain osakilpailun lähtöjärjestyksen.

Larkin korostaa kuitenkin, ettei rallin MM-sarja halua lähteä tälle tielle. Formaatti voi olla erilainen, mutta kaikki kilpailut ajetaan kuitenkin saman brändin alla. Eli jokaista kilpailua kutsutaan jatkossakin formaatista riippumatta ”MM-ralliksi”.

– Me emme halua brändätä mitään tapahtumia uudelleen. Meille ei esimerkiksi tule mitään sellaista tapahtumaa, mitä kutsuttaisiin ”WRC-sprintiksi” tai ”WRC-kestävyyskilpailuksi”, hän vannoi.

– Miljonäärikuljettajamme ovat monta kertaa sanoneet meille, että asiat ovat jo nyt turhan monimutkaisia, emmekä halua tehdä niistä enää yhtään enempää monimutkaisia. WRC on WRC, Larkin painotti.

Larkin on kuitenkin innoissaan siitä, että ensi kaudella kilpailuissa on tietynlaista vaihtelua.

– Mielestäni se on hienoa.

Tähän asti säännöissä on linjattu tarkkaan, minkä mittaisia MM-rallit voivat olla. Nykyisin erikoiskoekilometrejä saa olla 300-350, mutta poikkeusluvalla tästä on voitu poiketa. Esimerkiksi Sardinian MM-ralli ajettiin tänä vuonna tavallista lyhyempänä, kun ek-kilometrejä kertyi vain 266.

Lue myös nämä

  • Uusimmat