Jo aiemmin tällä kaudella promoottori riensi apuun ja auttoi M-Sportia taloudellisesti, kun talli pestasi latvialaisen Martins Sesksin ajamaan Rally1-autoa. Sesks kilpaili Rally1-autolla Puolassa ja Latviassa promoottorin tukemana.
Myös Toyota sai aiemmin tällä kaudella taloudellista tukea promoottorilta, kun Sami Pajari kilpaili Toyotan Rally1-autolla Suomen MM-rallissa. Pajari onnistui Suomessa erinomaisesti ja oli Suomen MM-rallin yleiskilpailussa peräti neljäs.
Myös Sesks ylsi heti komeaan vauhtiin ja olisi voinut napata Latviassa jopa palkintosijan, mikäli tekniset ongelmat eivät olisi pilanneet hänen mahdollisuuksiaan huippusijoitukseen kilpailun lopussa.
Nuorten kuljettajien onnistuminen on ollut loistavaa mainosta lajille. Nuoria kykyjä halutaan nostaa jatkossakin kokeilemaan siipiään lajin absoluuttiselle huipulle.
– Tarjoamme kaikille valmistajille mahdollisuuden ajattaa uutta kuljettajaa ja he saavat siihen meiltä taloudellista tukea, promoottorin urheilutoimenjohtaja Peter Thul lupasi Kreikan MM-rallin yhteydessä.
– Sami Pajarin tilanteesta pitää kysyä tarkemmin Toyotalta, mutta myös Toyota tietää, että olemme halukkaita tukemaan heitä taloudellisesti tulevaisuudessa vastaavissa tilanteissa, Thul kertoi.
Thulin mukaan kaikki valmistajat ovat suhtautuneet ajatukseen hyvin myötämielisesti.
– Olemme tarjonneet tätä mahdollisuutta myös Hyundaille, mutta heillä ei käsittääkseni ole juuri nyt autoja saatavilla, mutta myös he pitivät tästä ideasta, Thul kertoi.
Thul on ollut hyvin vakuuttunut siitä, miten hyvin nuoret kuljettajat ovat heti omaksuneet Rally1-auton metkut. Sesks kilpaili Puolassa vielä ilman hybridiyksikköä, mutta sai sellaisen autoonsa sitten kotikilpailussaan Latviassa.
– Hävisin siinä vedonlyönnin, sillä sanoin, että hän voisi olla palkintosijoilla hybridin kanssa. Melkein hän olikin, Thul naurahti.
– Tämä on kuitenkin jotain, mitä haluamme jatkaa myös ensi vuonna ja tämä on toiminut niin sanotusti oven avaajana. Uskon, että ensi vuonna näemme enemmänkin näitä kuljettajia ilman hybridiyksikköä, sillä se on mielestäni oikea tapa hypätä WRC2-luokan puolelta pääluokkaan, Thul mietti.
Seuraava kuuma nimi, jolle voisi aueta mahdollisuus ajaa Rally1-autolla, on Viron Robert Virves. Viro palaa ensi vuonna MM-kalenteriin, joten olisi luontaista, että Virves tekisi Rally1-debyyttinsä kotimaassaan.
– Olen saanut siitä asiasta jo sähköpostia, Thul paljasti.
– Nyt meidän täytyy vain tarkistaa meidän oma budjettimme, sillä rahaa ei koskaan vain putoa taivaasta. Mutta hänen nimensä on ehdottomasti listoilla, Thul jatkoi.
Promoottori tarjoaa taloudellista tukeaan, mutta osa vastuusta menee myös kuljettajan ja valmistajan piikkiin.
– Me emme maksa koko lystiä. Kuljettajan täytyy tuoda myös oma panoksensa siihen. M-Sport toi oman panoksensa ja yhdessä heidän kanssaan teimme asiat mahdollisiksi. Rally1-autolla ajattaminen ei ole mitään halpaa lystiä, Thul muistutti.