Kaudella 2025 MM-sarjaan tulee yhteinen komentokeskus, joka rakennetaan keskeiselle paikalle kilpailun huoltoalueella. Ideana on toimittaa katsojille tarkempaa dataa, mitä autokunnissa on milloinkin meneillään. Sen lisäksi myös tiimien ja kuljettajien välinen radiokeskustelu on määrä avata suurelle yleisölle.
Järjestelmää kokeiltiin kesäkuussa M-Sportin testeissä, minkä lisäksi Latvian sekä Suomen ralleissa yhdessä Rally1-autossa oli tarvittavat varusteet mukana. Käytännössä tämä tarkoittaa autokomponentteja valmistavan Marellin älyantennia, joka lähettää tietoa 4G-verkon kautta komentokeskukseen. Data analysoidaan Wintax 4 -järjestelmällä. Raakadata on vielä varsin vaikeasti käsiteltävissä tavallisen rallifanin kohdalla, mutta promoottori ja tv-yhtiöt voivat pelkistää tietoa taulukoiden ja muiden havainnollistavien kuvioiden avulla sekä käyttämällä lähetyksissä ulkopuolisia asiantuntijoita.
Rally1-autoissa on yli sata erilaista sensoria tällä hetkellä, mutta niiden tietoa käytetään hyödyksi äärimmäisen vähän. Tiimit eivät saa autoista mitään ulos erikoiskokeiden aikana, mutta nyt asiaan siis kaavaillaan suurta muutosta. Yhteinen komentokeskus ei siis vain täydennä katsojien rallikokemusta, vaan antaa myös talleille lisää työkaluja ratkoa ongelmia muuallakin kuin huoltoalueella, kun auto on paikalle saapunut.
Mistä tämä kaikki sitten sai alkunsa? Annetaan rallin MM-sarjan promootioyhtiön tapahtumajohtajan Simon Larkinin kertoa enemmän.
– Meillä on äärimmäisen kalliit ralliautot, noin miljoonan euron luokkaa. Silti minun vuokra-autossani on paremmat yhteydet. Fakta on, että ralliautoissa on paljon dataa saatavilla, mutta olemme siltä osin vielä kivikautisia, Larkin tähdensi valikoidulle toimittajajoukolle Suomen MM-rallin yhteydessä.
– Tiimeillä on 15 insinööriä pätkien aikana täysin toimettomina ja avuttomina. He eivät voi tehdä mitään. Nyt tilanne on se, että kun auto tulee huoltoon, työnnetään USB-tikku sisään ja sen jälkeen voidaan ryhtyä töihin. Nämä autot ovat tyhmiä, mutta meidän on tehtävä niistä fiksumpia.
Enemmän tarinankerrontaa
Hyödyntämällä Rally1-autoissa olevia 104 sensoria voidaan tuottaa enemmän äärimmäisen tärkeää tietoa sekä katsojille että talleille. Jos auto pysähtyy pätkän varrelle, on älyantenni tuupannut heti dataa komentokeskukseen ja katsojille voidaan valaista, miksi esimerkiksi Toyotan Kalle Rovanperä on jäänyt taipaleelle.
Komentokeskushanketta vetää Hyundain entinen tallipäällikkö Andrea Adamo, joka on luonnollisesti asiansa suhteen äärimmäisen innoissaan.
– Systeemin avulla voimme ymmärtää paremmin, mitä tapahtuu. Jos auto pysähtyy pätkälle, saamme tiedon, miksi niin on käynyt. Datan avulla saamme myös mukavia tarinoita pätkien välillä ja voimme vertailla esimerkiksi hybridiyksikön käyttöä ja tajuamme, miksi joku kuski oli tietyllä sektorilla muita nopeampi, Adamo selvittää.
– Voimme myös ymmärtää, miten kuskit hallitsevat rengaspaineita ja -lämpötiloja sekä miten ne asiat vaikuttavat suorituskykyyn. Näin voimme avata tilannetta paremmin faneille. Aiemmin olimme monien näiden asioiden suhteen sokeita.
Rallitallien kannalta komentokeskus ei lisää kuluja. Kaikki data, mitä tulevaisuudessa tullaan käyttämään, on jo olemassa. Ensi kauden alusta lähtien tuo tieto on kuitenkin määrä kaivaa autoista ulos.
– Kaikki tämä data on siis jo olemassa. Tämä ei tuo tiimeille mitään lisäkuluja. Voi olla, että emme ota heti kaikkia 104 sensoria käyttöön, vaan aloitamme kymmenellä, 15:llä tai 20 sensorilla. Haluamme käyttää sellaista dataa, mistä meille on hyötyä. Ei ole ideana, että datan tulkitsemista varten tarvitaan jonkin sortin analysoija, Larkin tähdentää.
– Me haluamme, että datan avulla voidaan myös autot pitää mukana kilpailussa pidempään.
Ensimmäinen testi jo tällä kaudella
Älyantennien avulla dataa kerätään muun muassa Formula E:ssä, WEC-sarjassa sekä F1-kilpailuissa sekä -testeissä. Rallissa ongelmana on, ettei Wifi-verkkoa voi tietenkään käyttää, koska pikataipaleet ovat laajalla alueella. Komentokeskusta puuhaava promootioyhtiö kuitenkin luottaa, että valtaosissa kisamaista matkapuhelinverkko on jo riittävällä tasolla, että antenni voi tietoa lähettää.
Latvian MM-rallissa älyantenni lähetti tietoa Martins Sesksin Fordista ja Suomessa Sami Pajarin Toyotasta. Keski-Euroopan MM-osakilpailussa lokakuussa ideana on, että komentokeskusta koeponnistetaan ensi kertaa siten, että jokaisen tiimin yksi autokunta on varustettu älyantennilla.
– Nyt me testaamme järjestelmää niin paljon kuin mahdollista. Haluamme olla varmoja, että kaikki on valmista Monte Carlossa ensi tammikuussa. Keski-Euroopan rallissa pyydämme jokaiselta tiimiltä yhden auton mukaan. Sitten voimme todella kokeilla tätä systeemiä kunnolla, Larkin selitti.
– Kaikki nämä testikisat tuovat meille tärkeää tietoa ja voimme käyttää teknistä tukeamme, jos ongelmia ilmenee. Tarkoitus on tehdä järjestelmästä mahdollisimman toimiva kaikille osapuolille.