Rallin MM-sarja vahvasti tyrkyllä Kiinaan – toisiko se myös suuren ilouutisen?

Kiinan MM-ralli lienee enää ajan kysymys.
Meksiko
Kuvituskuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan promoottori ilmoitti kesäkuun alussa tehneensä kymmenen vuoden mittaisen sopimuksen Saudi-Arabian kanssa. Lähi-Idän lisäksi promootioyhtiö on pitkään puhunut halustaan laajentua myös Kiinan ja Yhdysvaltojen markkinoille.

Yhdysvaltojen rallin on määrä toteutua vuonna 2026, sillä aiemmin keväällä MM-sarjan promootioyhtiö kertoi tärkeimmille sidosryhmilleen hankkeesta, jolla MM-ralli palautetaan Yhdysvaltoihin. Myös Kiinan kanssa on lyöty neuvottelut tulille.

– Tietenkin jos haluaisin lyödä tavoitteemme maaliin, niin sitten ilmoittaisin Kiinasta. Peter (yhtiön urheilujohtaja Thul) oli itse asiassa Kiinassa viime viikolla. Lähi-Idän osalta saimme rastin ruutuun nyt, mutta seuraavat askeleet ovat Kiinassa ja tietenkin Yhdysvalloissa, promootioyhtiön tapahtumajohtaja Simon Larkin sanoi kesäkuun alussa Sardiniassa.

– Kiina on ehdottomasti seuraava strateginen tavoitteemme.

Thul vieraili Kiinan autoliiton päämajassa Pekingissä ja kävi myös keskusteluja eri alueiden viranomaisten kanssa. Eikä tähtäimessä ole mikään syrjäseutu, vaan joku Kiinan alati kasvavista metropoleista.

– He (Kiinan autoliitto) ovat erittäin innokkaasti tulossa mukaan. Meidän pitää kuitenkin löytää oikea alue ja paikallinen promoottori hankkeelle sekä tietenkin valtiollinen tuki. Meillä oli nyt alustavia keskusteluita eri hallintojen kanssa. Ne olivat kuitenkin hyvin positiiviset, Thul totesi.

– Heillä on kiinnostusta järjestää ralli jossain isossa kaupungissa kuten Shenzenissä, Guangdongissa tai Guangzhoussa, jossain rannikolla joka tapauksessa. Pelkästään Guangzhoussa on 18 miljoonaa asukasta yksistään. Se on Etelä-Kiinan merkittävin alue.

Ilmeisesti promootioyhtiön nokkamiehen puheilla kävi myös muiden kaupunkien edustajia, mikäli Thulia on uskominen.

– Oli siellä myös muita kiinnostuneita kaupunkeja, jotka haluaisivat houkutella turisteja ja työskennellä oman imagonsa eteen. Nyt pitää löytää oikeat tiet ralleja varten, Thul paalutti.

– Toki seuraava askel on nimenomaan saada jotain konkreettista aikaiseksi ja tarkastaa nämä vaihtoehdot. Tätä ei voi kuitenkaan missään nimessä jättää huomiotta.

Kiinasta uusi autonvalmistaja mukaan?

Kiistatta Kiina olisi valtava markkina rallin MM-sarjalle. Maasta löytyy myös autotehdas jos toinenkin, joten mikäli Kiina vakiinnuttaisi paikkansa WRC-kartalla, voisi maasta tulla pitkällä aikavälillä jopa uusi autonvalmista mukaan MM-sarjaan.

– Ei kyseessä ole vaan ralli. Sitten kun se on olemassa, voi olla, että saat uuden autonvalmistajan. Nyt tämä ainakin on mahdollista, Thul mietti.

– Tällä alueella on paljon autonvalmistajia, eivätkä he kaikki enää keskity vain sähköautoihin, vaan he valmistavat myös hybridejä. Kiinassa myydään itse asiassa koko ajan enemmän hybridejä. Eikä Kiinan hallituskaan ole missään vaiheessa lopettanut polttomoottoriautojen kehitystyötä.

Thul kokee, että rallin MM-sarjassa ollaan vihdoin menossa oikeaan suuntaan. Säännöt vuosiksi 2025-26 vahvistettiin Rally1-autojen osalta pysyviksi tiistai-iltana ja nyt keskittyminen on jo vuodessa 2027, jotta uusia valmistajia saataisiin mukaan. Lancia ilmoitti jo paluustaan, joskin ainakin aluksi vain Rally4-auton osalta.

– Minulle oli tärkeä hetki, kun Stellantis lanseerasi aiemmin Lancian. Toki se on Rally4-auto, mutta kuvitelkaa, että he ovat olleet keskittyneitä vain sähköautoihin, mutta nyt he tulevat ralliin polttomoottorilla. Minusta se on hieno tarina, Thul ylisti.

– Toki pitää muistaa, että he aloittavat luultavasti kansallisista sarjoista ja junioreiden EM-sarjasta, mutta näkymät ovat hienot. Nyt pallo on FIA:lla, että he saavat kunnon säännöt tehtyä mahdollisimman nopeasti. Olen kuitenkin luottavainen, että vuodelle 2027 saamme hyvät säännöt.  

Kiinassa ajettiin MM-ralli vuonna 1999, jolloin kisan voitti Didier Auriol. Kaudella 2016 Kiinassa piti ajaa niin ikään, mutta ralli peruttiin tulvien vuoksi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat