Rallilupaus Emil Lindholm pikahälytyksellä Italiaan

Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Merita Mäkinen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Emil Lindholmin ja kartanlukija Mikael Korhosen heinäkuu ei jäänyt heidän osaltaan lomakuukaudeksi, sillä kuukauteen mahtuu peräti kolme kansainvälistä rallia.

Ensimmäinen näistä ajetaan jo tulevana viikonloppuna Firenzen lähistöllä Italiassa, jonne suomalaiskaksikko hälytettiin viikon varoajalla paikalle.

Reilun viikon kuluttua kaksikko istuu tuttuun GRX-tiimin Skodaansa ja osallistuu kansainväliseen AutoGlym-ralliin Sastamalassa, ja kiireisen kuukauden päättää Keski-Suomen sorateillä ajettava Suomen MM-ralli Jyväskylässä.

Lindholm ja Korhonen osallistuvat asvalttiteillä ajettavaan Rally Del Casentinoon HMI-tiimin (Hyundai Motorsport Italia) Hyundai i20 R5:lla.

– Ralli ei kuulunut alkuperäiseen ajo-ohjelmaamme, mutta kun sinne meitä kysyttiin, niin totta kai päätimme lähteä mukaan. Asvalttiralleista saatu kokemus on äärimmäisen tärkeätä ja se tulee aina tarpeeseen. Asvaltilla ajaminen on minusta tuntunut aina mukavalta ja makealta, Lindholm perustelee.

Rallin nuotituksesta tavoitettu Lindholm kertoo, että rallin kymmenen erikoiskokeen mittainen reitti on varsin haastava.

– Ajamme kisan puhtaasti nuotista, joka tuo meille myös tärkeää ja tarvittavaa kokemusta. Tiet kääntyilevät paljon, asvaltti on pääosin hyväkuntoista, joten ajo-olosuhteiden ja pidon pitäisi kuivan kelin myötä olla melko tasaista koko reitin matkalta. Toisinaan asvaltti on karkeampaa ja varsinkin rallin viimeisellä ja pisimmällä pätkällä se oli myös melko rikkonaista.

Lindholm ehätti jo keväällä ajaa Italian rallimestaruussarjaan kuuluneen Elba-asvalttirallin HMI-tiimin kalustolla, jossa tuloksena oli rengas- ja vannerikon jälkeen sija 13 yleiskilpailussa.

– Auto ja tiimi ovat siltä reissulta tuttuja. Elban asvalttiteillä pääsimme EK-ajoissa parhaimmillaan neljän-viiden joukkoon. Yritetään samaa tässä kisassa. Tärkeintä olisi ajaa hyvää ja tasaisen kovaa vauhtia lähdöstä maaliin. Elbassa jäimme eniten pimeässä ajetuilla erikoiskokeilla. Myös täällä rallin viimeinen, pisin, vaikein ja ratkaisevin erikoiskoe ajetaan yön pimeydessä, se pitää ajaa tarkasti ja kovaa. Toivotaan, että nuottimme osuu siellä kohdilleen, Lindholm toteaa.

Rally Del Casentino ajetaan Arezzon maakunnassa Bibbienassa, ja se käynnistyy perjantai-iltana lyhyellä yleisöerikoiskokeella. Lauantain ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 145,42 kilometriä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat