Rallilupauksen sopimus kyseenalaistettiin – ”Oli kova paikka lukea kaikki kommentit”

Oliver Solberg
Oliver Solberg. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Oliver Solbergilla on edessään uransa toistaiseksi tärkein kausi rallin MM-sarjassa.

Solberg, 20, pääsi viime vuonna antamaan ensimmäiset näyttönsä MM-sarjan kuninkuusluokassa Hyundain WRC-autolla. Ruotsin lipun alla kilpaileva nuorukainen säväytti helmikuussa Rovaniemen MM-rallissa, jossa hän ajoi seitsemänneksi.

Kauden puolivälin jälkeen Solberg koki vastoinkäymisiä ja joutui keskeyttämään viidessä perättäisessä MM-rallissa.

– Minulla oli vaikeaa niiden viiden rallin jälkeen. Olin alamaissa, mutta pystyin nousemaan takaisin ja tekemään hyvää työtä kahdessa viimeisessä rallissa. Mielestäni se todisti, miksi minulla on paikka, Solberg kertoi Dirtfish-sivustolle.

Paikalla Solberg viittaa alkavaan MM-kauteen, jolloin hän ajaa valtaosan MM-ralleista Hyundain uudella Rally1-luokituksen hybridiautolla. Solberg jakaa tallin kolmosautossa vastuuta kokeneen Dani Sordon kanssa, jonka ohjelmaan kuulunee vain kolmannes tämän vuoden MM-osakilpailuista.

Hyundai vahvisti lokakuun alussa, että Solberg ottaa pysyvän loikan MM-sarjan ykkösluokkaan kaudella 2022. Solberg oli ajanut rajusti ulos sopimusjulkistusta edeltäneellä viikolla Suomen MM-rallissa. Alla oli viisi keskeytystä, ja monet kyseenalaistivat nuoren kuljettajan pääsyn tehdastiimin kilpuriin. Kuraa ropisi niskaan rankasti sosiaalisessa mediassa.

– Se oli minulle kova paikka lukea kaikki kommentit. Mutta niistä pitää päästä yli, ja tiedän sen, että ihmiset eivät näe kokonaiskuvaa. He näkevät keskeytykset. Tein toki itse virheen Afrikassa (Safari-rallissa) ja Suomessa, mutta sellaista sattuu, Solberg totesi.

– Muissa kisoissa minulla oli huonoa tuuria, mutta ihmiset eivät näe niissä mitään eroa. Sain paljon tukea tiimin sisältä – he näkevät eroavaisuudet, he tietävät syyt ja se on tärkeintä. Vain sillä on merkitystä.

Solberg huomautti, että kaikki kuljettajat kohtaavat urallaan heikompia hetkiä.

– Kaikille on tullut eteen useita vastoinkäymisiä ja rankkoja aikoja, mutta kyse on siitä, kuinka niistä pystyy nousemaan takaisin ylös.

– Minulle oli erittäin tärkeää se, että onnistuin kahdessa viimeisessä kilpailussa ja todistin, että olen täällä syystä, Solberg sanoi.

Solberg avaa kautensa Hyundain i20 N Rally1 -autolla reilun kahden viikon kuluttua Monte Carlon MM-rallissa.

Katso alta kooste MM-kauden 2021 päättäneestä Monzan MM-rallista, jossa Solberg ajoi viidenneksi.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

Lue myös nämä