Ralliennakko: Piileekö Safari-rallissa uudet hybridikilpurit hyydyttävä vaara?

Ikoninen Safari-ralli pistää kuljettajaparit ja kaluston koetukselle tänä viikonloppuna.
Elfyn Evans
Elfyn Evans vauhdissa Safari-rallin testierikoiskokeella. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Keniassa ajettava kilpailu ei ole enää samanlainen maratonseikkailu, jota se oli vielä pari vuosikymmentä sitten. Mutta silti Safari tarjoaa haasteen, jollaista ei ole missään muussa rallin MM-sarjan osakilpailussa.

Kilpailu palasi osaksi MM-sarjaa viime vuonna. Nykyiseen formaattiin istutettu kisa näytti, että myös reilun 300 erikoiskoekilometrin aikana voi sattua ja tapahtua.

Vuosi sitten kisaan starttasi 11 WRC-autoa, joista vain viisi selvisi maaliin saakka ilman yhtäkään keskeytystä. Kalle Rovanperä keskeytti kisan kertaalleen, mutta sijoittui tästä huolimatta kuudenneksi tallitoverinsa Sebastien Ogierin voittamassa kilpailussa.

Kuljettajat raportoivat tämän vuoden kisan nuotituksen jälkeen, että tiet ovat tällä kertaa jopa rajummassa kunnossa kuin viime kaudella. Tämä tietää todellista koetinkiveä uusille Rally1-hybridikilpureille, jotka tulivat MM-sarjan pääluokkaan täksi kaudeksi.

– Minua jännittää se, kun mennään toiselle ajokerralle. Hiekkaa paiskautuu konepellille ja sitä kautta se voi mennä jäähdytysjärjestelmiin. Kuinka pitkälle ja kuinka moniin paikkoihin hiekka tunkeutuu? Tämä on sellainen elementti, jota ei ole muissa kisoissa nähty, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ennakoi Rallit.fille.

– Viime vuonna tilanne ei ollut niin paha. Mutta nyt hybridit vaativat jäähdytystä, minkä on toimittava. No, tämän näkee sitten vasta kisassa.

Lue myös: Kalle Rovanperä kuvaili rajua haastetta – ”En odottanut ihan noin vaikeaa”

Jo viime vuonna nähtiin se, että jos Safarissa pystyy välttämään isommat ongelmat, pisteitä on luvassa vähintäänkin kohtuullinen määrä.

– Minulla on sama ”perusplääni” kuin viimekin vuonna: yritetään ajaa ehjä kisa, mutta silti pitää mennä hyvää vauhtia. Täällä on selkeitäkin osuuksia, missä pitää ajaa kovaa. Mutta tänäkin vuonna kyse on enemmän selviytymisestä, MM-sarjaa johtava Kalle Rovanperä tiedostaa.

Rovanperällä on MM-sarjassa muhkea 55 pisteen etumatka Hyundai-kuljettaja Thierry Neuvilleen. Rovanperälle riittää pienempikin pistepotti pysyäkseen selvässä johtoasemassa.

– Se olisi hyvä juttu, jos pystyisimme ajamaan hyvän tuloksen. Täällä vaikuttaa paljon se, onko ongelmia vai ei. Lähtöpaikka ei varmaan vaikuta niin paljon lopputulokseen, Rovanperä viittaa perjantain aura-auton hommiinsa.

Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä.

Neuville johti viime vuonna Safaria ennen viimeistä ajopäivää. Hän rikkoi autonsa jousituksen päätöspäivänä ja joutui keskeyttämään.

– Viime vuonna täällä nähtiin jonkin verran jousitusrikkoja. Luulen, että ongelmat menevät enemmän jousituksen puolelle, jos osumia tulee, Toyota-pomo Latvala arvelee.

Safariin on mahdotonta nostaa yhtä yksittäistä suosikkia, sillä kyse on todella uniikista kilpailusta, joka karsii porukkaa matkan aikana. Ennakkoon suosikkien listalta löytyvät Rovanperän ja Neuvillen lisäksi Toyota-kuljettajat Ogier, Elfyn Evans ja jopa tiimin japanilaistoivo Takamoto Katsuta (viime vuoden kakkonen), Hyundain Ott Tänak sekä M-Sport Fordin Sebastien Loeb, joka ei ollut viime vuonna mukana Safari-seikkailulla.

– Haaste on kovempi kuin viime vuonna. Ajamisessa pitää keskittyä vain selviytymiseen. Rallista tulee vaikea, mutta teemme parhaamme, voittoa puolustava Ogier sanoo.

Safari-ralli käynnistyy torstaipäivänä, kun yleisöerikoiskoe ajetaan pääkaupunki Nairobissa. Kunnon savannipätkille päästään perjantaina Naivasha-järven ympäristössä.

Tänä vuonna kilpailussa ajetaan yhteensä 19 erikoiskoetta, joille kertyy yhteismittaa 363 kilometriä.

Katso alta kooste Safari-rallin testierikoiskokeesta. Rallin EK-aikataulu on videon alla.

Kenian Safari-rallin EK-aikataulu (ajat Suomen aikaa):

Keskiviikko 22.6.

10.01 Testierikoiskoe: Loldia (5,40 km)

Torstai 23.6.

14.08 EK1: Kasarani (4,84 km)

Perjantai 24.6.

08.00 EK2: Loldia 1 (19,17 km)
09.18 EK3: Geothermal 1 (11,68 km)
10.11 EK4: Kedong 1 (31,25 km)
11.54 Huoltotauko (30 min)
13.09 EK5: Loldia 2 (19,17 km)
14.27 EK6: Geothermal 2 (11,68 km)
15.20 EK7: Kedong 2 (31,25 km)

Lauantai 25.6.

08.06 EK8: Soysambu 1 (29,32 km)
09.08 EK9: Elmenteita 1 (15,08 km)
10.01 EK10: Sleeping Warrior 1 (31,04 km)
12.16 Huoltotauko (30 min)
14.07 EK11: Soysambu 2 (29,32 km)
15.08 EK12: Elmenteita 2 (15,08 km)
16.01 EK13: Sleeping Warrior 2 (31,04 km)

Sunnuntai 26.6.

07.05 EK14: Oserian 1 (17,52 km)
08.08 EK15: Narasha 1 (13,30 km)
09.08 EK16: Hell's Gate 1 (10,53 km)
10.24 Huoltotauko (15 min)
11.29 EK17: Oserian 2 (17,52 km)
12.32 EK18: Narasha 2 (13,30 km)
14.18 EK19: Hell's Gate 2 (10,53 km) *Power Stage

Lue myös nämä

  • Uusimmat