Rallien kierrättäminen pelottaa Meksikon MM-osakilpailun järjestäjiä – ”Se olisi kuolinisku meidän kisalle”

Elfyn Evans
Elfyn Evans Meksikon MM-rallissa vuonna 2020. Kuva: @World/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa saatetaan nähdä harvinainen tilanne ensi kaudella, jos WRC-autot eivät vieraile ollenkaan Amerikan mantereella. 

Viimeksi vastaava tilanne on nähty vuonna 1995, kun tynkäkaudella ajettiin vain kahdeksan osakilpailua. FIA julkisti hiljattain yhdeksän varmaa järjestäjämaata, jotka ovat ensi kaudella mukana MM-sarjassa. Alustavasta kalenterista ei löytynyt Argentiinaa, Chileä tai Meksikoa. Autonvalmistajat ovat toivoneet ensi vuodeksi koronapandemian aiheuttaman taloustaantuman takia vain kymmentä osakilpailua. Etelä-Amerikan rallien kanssa jäljellä olevasta paikasta taistelevat muun muassa Ranska, Saksa ja Iso-Britannia. Kaukorallit ovat tunnetusti talleille myös kalliita.

Jos taas WRC-promoottorin hamuamat 12 osakilpailua toteutuu ensi vuonna, on vielä mahdollista, että rallikaravaani pyörähtää myös Amerikassa.

– Kukaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan taloudellisesti tai viruksen osalta. Näissä olosuhteissa ei ollut mahdollista varmistaa mukana oloamme ensi vuonna. Keskustelemme toki edelleen promoottorin ja FIA:n kanssa ensi vuodesta. Katsotaan, mitä tapahtuu. Olisi iso juttu, jos tällä puolella Atlanttia ei ajettaisi rallia, Meksikon MM-rallin nokkamies Patrick Suberville sanoo Dirtfishin sivuilla.

Katso alat kooste maaliskuun Meksikon MM-rallin tapahtumista. Juttu jatkuu videon jälkeen. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,332325″ ap mute]

 

Suberville ei lämpene ajatukselle, että MM-rallia kierrätettäisiin alueen valtioiden kesken. Kierrätysidea on jo olemassa Saksan ja Katalonian sekä Australian ja Uuden-Seelannin rallien osalta.

– Ei se toimi. Me olemme jo todistaneen sen vuonna 2009, kun viimeksi ralleja kierrätettiin. Meidän oli kehitettävä välivuodelle toinen tapahtuma, jotta saimme pidettyä kaikki osapuolet tyytyväisinä. Meillä on tietty määrä ihmisiä töissä joka vuosi rallissa. Se on muutenkin taloudellisesti kestämätöntä, Suberville summaa.

– On hyvin hankalaa pitää sponsorit mukana, jos rallia ei ajeta joka vuosi. Se voisi olla kuolinisku meidän tapahtumalle. Meillä se kierrätys ei toimi. FIA ja WRC-promoottori tietävät sen. Jos siihen ryhdytään, niin meidät voi laskea ulos.

Tällä kaudella Etelä-Amerikassa piti ajaa kolme MM-rallia. Vain Meksikon maaliskuun osakilpailu saatiin ajettua. Chilen ralli peruttiin jo viime vuoden lopussa poliittisten levottomuuksien takia ja Argentiinan kisan pilasi koronapandemia.

Lue myös: Koronapandemia typistämässä myös rallin MM-sarjan ensi kauden – ”Ei olisi yllätys”

Lue myös nämä

  • Uusimmat